Politisk debatt (2021–2022)

Börjar det inte bli tjatigt med en partiledare som gång på gång svarar att han antingen "inte vet" eller "förstår inte problemet" och "Det är upp till väljarna att avgöra".

Jag förstår att han upplever att den retoriken hjälper honom att inte behöva ta ställning eller ansvar och sedan kunna fokusera på vad han istället tycker det ska pratas om. Men det är som att lyssna på en 6-åring som tycker han kommit på världens bästa argument "varför?".

Givetvis har Åkesson en åsikt, men det är genomgående att inte vilja uttrycka den utan konstant svara "jag vet inte" eller "förstår inte problemet" och "Det är upp till väljarna att avgöra" när det kommer frågor som handlar om partiets görande.

2 gillningar

Problemet är inte om vitboken är snäll eller inte. Problemet är påståendet om att författaren skulle vara oberoende, vilket borde vara svårt att hävda när han varit medlem

Annars så vill jag se mer diskussioner om vad partierna vill istället för att försöka förtala motparterna

Att det blir en förhandling efteråt är givet. Att vissa vågmästarpartier kommer få mer betalt för sina röster än större partier är en realpolitiskt naturlag. Det är bara så.

Och alla partier vill ha makt och inflytande. Det är därför som de är med i spelet.

3 gillningar

Att försöka vända ett tydlig nej till ett ja är väl precis vad ett försöka nå ett halmstrå om något.

2 gillningar

Jag gillar glada människor!

Fastighetsskatt är en himla fin skatt. Synd att den blivit förgiftad. Så förgiftad att det är otvetydigt att s inte kommer genomföra en vettig sådan. Inte baserat på vad man rimligen kan anta just nu.

Bevisligen är det ju inte ett tydligt nej.

Den dag den kommer så lär den bli ovettig, det kan vi vara överens om :wink:

Men med tanke på hur konjunkturen troligtvis utvecklar sig de närmsta åren så behöver man nog inte vara orolig för att den införs i närtid.

Men nog vore det intelligent att minska skatten på arbeta och höja den på boende?

Det intelligenta vore att se över statens utgifter, vi kan börja med sidas 50 miljarder🙂

Har aldrig förstått varför vanligt folk skall skatta för bostäder som de kämpat för att kunna köpa med redan hårt beskattade pengar.

Ränteavdragen borde däremot varit avskaffade vid det här laget. Att röra dem just nu skall man nog inte fundera över🤔

3 gillningar

Vet inte hur mycket de kämpat när de köpt en lägenhet vid ombildning för 800 000 kr och plötsligt är den värd 5 miljoner.

3 gillningar

Som ovan skrev.
Det finns inget intelligent med skatt på egendom, det bör alltid ses som stöld.
Att man betalar vinstskatt om man gör vinst den dagen man säljer egendomen är väl däremot någorlunda rimligt.

Har det talats om fastighetsskatt för bostadsrätter?

Så tydligt nej en politiker kan säga.

"Skatt är stöld" är så himla knepigt. Då finns det liksom ingen mening att ha en diskussion om skattetryck vs sociala skyddsnät överhuvudtaget. Man är helt enkelt på helt olika sidor om universum.

3 gillningar

Men nu sa jag inte att skatt är stöld.
Att behöva skatta för att man äger något är däremot förkastligt och bör likställas med stöld.

En skatt där huvudargumentet är att det är svårt att smita undan den har inget existensberättigande.

Man får helt enkelt se till att rätta utgifterna efter inkomsterna.

Inte särskilt tydligt nej alltså.
Det blir ju uppenbart falskt när galjonsfiguren står och säger nej när hälften bakom henne står och skriker ja.

Så du är för hög skatt på arbete?

Jag är för rimlig skatt på arbete.

Det ligger i politikens natur att förutsättningar förändras och inga åttaganden gäller för all framtid.

Men det finns gränser i hur man ska vrida och vända på vad som är sagt för att angripa motståndaren.

Å andra sidan så misstänker jag att det finns skäl till varför vissa inte vill diskutera viktiga sakfrågor utan försöker skapa en konstgjord konflikt.

Argumentationen just nu ligger på nivån "Har du slutat med att misshandla din partner?"

2 gillningar