Politisk debatt (2021–2022)

Oh fy fan :broken_heart:

1 gillning

Verkar vara raderad nu.
Varför beter sig politiker som nyhetsblaskor och skriver inlägg fullt med åsikter minutrarna direkt det händer? Tror de att vi bryr oss vad just de tycker så mycket? Tror de att det genererar röster? Ser de sig alla som landsfadern alla söker tröst hos? Eller är de så cyniska att all PR är bra PR?

1 gillning
3 gillningar

Hade ju varit lustigt om han skrev det nu och inte för ett år sen i något annat sammanhang.

Samtidigt gör ju rapportförfattaren nästan en poäng av att det inte är något nytt som framkommit.

Sedan tycker jag man kan ge SD en poäng, även om det tar emot, för att de tog fram vitboken del 1. Jag ser inte heller något som tyder på att de inte kommer löpa linan fullt ut och också presentera del 2 när den är klar.

1 gillning

Du menar att rötterna var annorlunda för ett år sedan? :thinking:

Nej, men sammanhanget. Hans tweet ser ju ut att vara svar på något som diskuterades då.

Oavsett ideologi ogillar jag när man försöker plocka poänger genom att ta saker ur sitt sammanhang.

Till skillnad från @Zop då eller?

Haha! Den var bra!

”Det är som en dålig vits. 18 nassar gick in i en bar och grundade – Folkpartiet?” skriver Kronqvist.

1 gillning

Hen bör välja/rösta/ansluta sig till något parti som ej har en rutten ideologisk bakgrund. Eller om man redan är aktiv, ta avstånd från.

Deras rötter är ju fort. de samma oavsett.

Ja, det enda parti som är villiga att samarbeta med flest partier. Så får de skit för det med. :man_facepalming:

1 gillning

De är väl inte det enda partiet i Sverige med en tvivelaktig bakgrund. Det som skiljer är väl att SD ligger närmre nutiden med sin historia.

Institutet bildades efter en motion som var undertecknad av riksdagsmän från alla riksdagspartier år 1920

Och att det fortfarande pågår hos SD:

Ja, det var ju han som la upp länkarna så?

Tydligen hos sossarna med

Det är okej att hysa sympatier för det tidigare nazistpartiet och det är faktiskt också okej att gjort analysen att rehabilitering av och samarbete med SD är nödvändigt för maktskifte.

Men då kanske man ska vara öppen med det istället för den här riktigt pinsamma argumentationen.

Man ska passa sig för personer som kommer med argumentation att ”alla är lika goda kålsupare”. Det är ett känt knep för få bort uppmärksamhet från egen smutsig byk.

3 gillningar

Tror nog alla partier har lik i garderoben. Med det sagt så.

Att så många röstar på sd har väl med att de är profilerat sig genom att lyfta invandringsfrågan, medan andra partier inte vågat ta i den frågan med tång innan. Hade resterande partier vågat ta den frågan innan sd fick en massa röster hade de varit ett ickeproblem. Samma sak hände ju på 90-talet men då var det ny demokrati istället.
Tydligen röstade ju nästan var 5:e svensk på sd av någon anledning. Och att resterande partier vägrar möta dem är ju någon form av mobbing. Hade det beteendet skett på en skolgård hade det inte tolererats.

Och nej, jag sympatiserar inte med sd

2 gillningar

Vad gäller ras och rasism så var samhället helt annorlunda fram till 30/40-talet. Självklart fanns det avvikare och "visselblåsare", men tankegodset i största allmänhet var allt för ofta förskräckligt. Det samma gällde fångar och psykiskt sjuka. Ta bara Vipeholmsexprimenten som exempel Vipeholmsexperimenten – Wikipedia

Man kan möjligen försvara dåtiden med att de visste inte bättre. Men att försöka undkomma ansvar 1980, 2000 eller 2022 går inte. Då måste vi ställa krav på varandra att veta bättre. Men att ta upp vad som hände på för snart 100 år sedan och jämställa det med hur vissa tänker idag håller inte.

7 gillningar

Kan väl hålla med dig på sätt och vis. Men man kan inte enkom skylla på att samhället såg ut som det gjorde då. Det var ju fortfarande fruktansvärda övergrepp som skedde under statens tillåtande. Någon borde väl satt ner foten redan då rent moraliskt.

Och det är ju fortfarande ett problem som nutida partier måste ta tag i.
Ta t.ex vänsterpartiet.

Och tidigare nämnda SSU.

Och även https://www.sd-citat.nu/ som @Zop länkade innan.

Detta är nutida människor som ska representera folket vilket gör mig orolig inför framtiden

Detta är nutida människor som ska representera folket vilket gör mig orolig inför framtiden,

2 gillningar