Politisk debatt (2021–2022)

Hela högern med M, KD och SD är kandidater til Århundradets pajaser.
En stor del av de problem vi har nu beror på att Alliansen, med M i spetsen, inte kunde ta rätt beslut och leda landet, och efter 2014 har M, Kd och SD bara försökt sabotera genom att anmäla och blockera. Inget bra har kommit från dessa partier, någonsin!

2 gillningar

Gapminder är lärorikt
gapminder

Tänker inte säga emot då jag helt ärligt inte vet vem man ska skylla på längre. Men att nuvarande regering misslyckats totalt under 8 år att stävja gängbrotten mm måste väl alla kunna se? Att nu helt plötsligt gå ut med att man ska "vända på varje sten" känns ju lite sent påkommet? Svårt att ha förtroende för Morgan då han är ytterst ansvarig och inte visat någon större handlingskraft under åren.

Rent generellt kan jag tycka att när en regering suttit vid makten i 8 år så kan det behövas lite nya idéer, oavsett politisk färg förutsatt att den sittande regeringen inte gör ett extraordinärt jobb och det kan man ju ändå inte beskylla sossarna för just nu.

Kanske skulle inte en annan regering lyckas bättre men nog vore det intressant att testa iaf?

2 gillningar

Jag tycker @xms67 väldigt pedagogiskt och korrekt beskrev misstroendets syfte.

Man behöver nog särskilja frågan om oppositionens agerande nu och huruvida man vill att regeringen ska bytas ut. Det finns mycket man legitimt kan kritisera den här regeringen för. Jag har skrivit här i den här tråden förut att det är riktigt synd att oppositionen håller så låg nivå. Den här regeringen hade behövt en kompetent och utmanande opposition som kan driva på med politiska förslag. Inte bara taktik och käbbel där man kallar ministrar för ”inkompetent” och ”lögnaktig kanalje”. De håller en alldeles för låg nivå.

Andersson har bjudit med Kristersson på övningar och presskonferenser och visat upp nationell sammanhållning utan kriget. Kristersson svarade med att klippa bort henne ur alla bilder han la i sina kanaler och låtsades som om han var själv på militärövningen. Och nu detta?

Är det slumpen att detta sammanträffar med den mätning som visar S får det högsta väljarstödet sedan vi fick åtta partier i riksdagen?

Sverige behöver ett värdigt och seriöst regeringsalternativ. För nu är det 100 dagar kvar till valet där vi kan välja en ny regering. Synd att de istället väljer att sätta igång den här ovärdiga cirkusen.

5 gillningar

I stället för att bygga framtidens Sverige jagar man säsongens väljare med löfte om hämnd och hårda tag. Så till den grad att oppositionen nu alltså är redo att fälla hela regeringen för att en justitieminister som lagt två hela mandatperioder på att vara så sträng det bara går inte varit sträng nog...
Det är bedrövligt. Men lyssna inte på mig. Lyssna i stället på förre justitieminister Thomas Bodström, en man som till skillnad från Morgan Johansson faktiskt är utbildad jurist. I en intervju med ETC recenserar han sin företrädares insatser på det straffrättsliga området:
“Det är så enkelt att kräva högre straff, det krävs inte något intellektuellt fyrverkeri och man behöver inte vara jurist eller ha en vetenskaplig grund.”

Björn Werner om missförtroendeförklaringen

4 gillningar

Jag förstår att personer kan tycka att Morgan Johansson gör ett dåligt jobb men vad kan bli bättre av agerandet nu?

Det är val om tre månader - låt väljarna avgöra.

Magdalena Andersson gör helt rätt.

4 gillningar

Det är val om tre månader... Jag tycker att det svaret räcker.

2 gillningar

Och... misstroendeförklaring ska användas för misstroende pga procedurfel, brott mot regeringsformen och övergrepp från ministerns sida (eller liknande)

Inte för att förklara att man inte har förtroende för politiken - det vet vi redan och det sköter riksdagen. Har man rösterna eller inte.

3 gillningar

Är det en logisk grund att tycka att regeringen ska avgå för att en minister missköter sig?

Det är onekligen politik som det rör sig om.

Från bägge hållen.

Det är inte ologisk att ställa saken på sin spets av Magdalena Andersson.

Annie Lööf är annars den som har bäst logik hitills.

Angreppen på henne är fruktansvärt låga


4 gillningar

Annie Lööf har ju oftast levt upp till det Kristersson påstått sig vara, den vuxna i rummet

3 gillningar

Det är ju exakt det jag skrivit i två trådar.??? Har du invändningar mot mitt resonemang i sak?

2 gillningar

Ja, jag kan inte se att hennes "logik" är mindre av ett politiskt spel än något av det andra.
Hon använder NATO-ansökan som en sköld och försöker skylla ifrån sig ansvaret för att av någon outgrundlig anledning skydda en inkompetent minister.

Höger eller vänster. Alla partiledare hade gjort samma sak.

2 gillningar

Absolut, det är inte jag som säger att hon har en bättre logisk grund.

Edit, eller nej, jag tror faktiskt inte alla partiledare hade gjort samma sak.
En del hade offrat den inkompetente ministern.

Socialdemokraterna kör ju ofta med det "kortet", att oppositionen är oansvariga och det Sverige behöver är politiskt lugn = Sossarna vid makten. Var ju samma sak under regeringskrisen. Oppositionen har till uppgift att vara jobbiga jävlar på mer eller mindre bra sätt :slight_smile:

4 gillningar

Vilket rövhål, Annie gör ju en bra sak som antagligen kommer rendera i röster, detta till skillnad från den blåbruna extremhataallthögern.

2 gillningar

En funderar kring det politiska läget i landet och i synnerhet turerna kring Morgan Johnassons misstroend omröstning. Om jag förstår saken rätt ligger det egentligen hos Amineh Kakabaveh. Borde hon inte köpslå om sina röster att få ut något hon önskar av oppositionen , som säger att dom till varje pris vill rösta bort den sittande regeringen? Hade jag varit i hennes kläder, hade man ju t.ex. kunna sålt sig för ett fritt Kurdistan, med en relaterad ambassadör roll (eller något annat som vore politisk självmord för M SD L KD ) Där dom måste svika något av sina ideal? Eller ger hon bara bort sin röst till oppositionen, och tar betalt av regeringen (Kanske är någon riksdags praxis?).

1 gillning

Möjligen @Hakan_Ander men i detta nu är det en som driver det, inte alla.

1 gillning