Pokémon Go-skanningar kan hjälpa militära drönare

Från sajten:
image

Miljontals skanningar från Pokémon Go har använts för att träna AI som kan hjälpa drönare att navigera utan gps. Materialet samlades in när spelare filmade Pokéstops med mobilen för att få belöningar i spelet. Skanningarna blev senare underlag för 3D-modeller som kan känna igen verkliga miljöer. Tekniken utvecklas av Niantic Spatial och är tänkt för drönare och andra autonoma system där gps-signalen störs eller saknas.

Företaget säger att spelarnas material inte delas direkt med militären. Däremot har det använts för att bygga tekniken, vilket väckt kritik från integritetsexperter. Många spelare lär knappast ha förstått att deras insamling i ett mobilspel kunde få militära användningsområden.

SVT

Klassisk klickrubrik egentligen. Klart det låter mörkt när man kopplar ihop Pokémon med militärdrönare, men det här handlar ju om helt vanlig dual-use-teknik.

Niantic har tränat en AI på 3D-geometri. Att navigera utan GPS är något som alla vill åt, allt från räddningstjänst till försvar till militär.

(Värt att lägga till också: det här gäller ju inte allas data. Det var bara de som aktivt gick runt och gjorde PokeStop Scans (de där uppdragen där man filmade en staty/byggnad i 30 sekunder för att få en Poffin) som skickade in 3D-data. Vanligt spelande eller vanliga AR-foton på Pokemon har inte använts till det här)

1 gillning

Avskydde dessa uppdragen, scannade aldrig något.
Skönt att dom försvunnit nu, däremot vet jag inte vad jag tycker om Scopely.

Ett tag fick man oftast en Poffin när man scannade en PokéStop. Jag tror att jag scannade samma fontän minst 50 gånger. Det är därför jag har så många Best Buddy-pelikaner, haha.

1 gillning