Podcast: TikTok-förbud och Nintendo Switch 2

Från sajten:
image

Denna vecka är den numera klassiska trion tillbaka efter att ljudteknikern har kommit hem från Skåne. Så nu återigen full styrka med Ellen, Peter och Dennis.

Veckans största nyheter måste ändå beröra Nintendo Switch 2 och framförallt kanske TikTok. Vi reder ut vad som sker med TikTok och vad tycker vi nu när vi fått en liten glimt av Nintendos nya konsol? Det blir också snack om gamla PC-klassiker som Age of Empires, vad hände egentligen? Frågan om böcker är bäst på läsplattor fick vi anledning att komma tillbaka till, igen. Är det dessutom så att Esse har gått och blivit en köpa-spel-kille?

Länkar från veckans avsnitt

Så lyssnar du

Du kan lyssna på Teknikveckan via Apple Podcaster, Spotify och överallt där poddar finns. Sök bara på Teknikveckan så hittar ni oss. Nytt avsnitt kommer varje vecka överallt där poddar finns eller helt reklamfritt via din egen Patreon-feed.

Stöd oss

Med Teknikveckan+ innebär det att du får varje avsnitt reklamfritt i din poddspelare och alldeles egna podcast-feed. Du får din unika podd-feed skickad till dig när du registrerar dig som abonnent på Patreon. Du får också unikt innehåll i vårt forum Bubblan och mer av oss!

Stöd oss på Teknikveckan, bli Patreon nu!

FÖLJ OSS

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons, medlemmar och följare. Utan er vore ingenting möjligt.

1 gillning

Veckofrågan, köpa fysiska spel eller ladda ner?

Jag köper bara nerladdat där en majoritet är Nintendo, en del Steam och lite iOS. Spelen patchas ändå så mycket så det känns som den fysiska spelet mer blir en nyckel.

Switch2 ska vi vara typ bakåtkompatibel, undrar om man kommer att kunna ha nerladdade spel på både nya och gamla Switch samtidigt?

Brukar du känna dig nöjd när du spelat igenom spelet eller vill du spela igen?

Spel som bilspel och liknande där man bara kör på och kan ta upp lite när som helst och sitta en stund, dom laddar jag ner.

Zelda och liknande där det finns uppdrag och ett tydligt slut köper jag fysiskt och säljer på Tradera när jag känner mig klar.

Ni finns ej på tiktok

länken leder till död sida

Det glädjer mig mycket att höra er tala om Age of Empires men tyvärr hör jag ju att ni inte har full koll på allt.

Och som entusiast kan jag inte låta bli att berätta lite mer.

2019 lanserades en ny version av Age of Empires 2 kallad AoE 2 DE (definitive edition). Det är en uppdaterad version med modernare grafik och en inbyggd funktion för spel online. Den versionen har sedan dess fått ett antal DLC:s med diverse uppdateringar för spelet bland annat flera nya spelbara civilasitioner.

Age of Empires 4 lanserades också något år därefter. Det spelet återvände till samma tidsperiod som Age of Empires 2 helt enkelt på grund av att AoE 2 är den versionen som varit absolut mest populär.

AoE 4 fick väl en ganska bra start men trots det är det fortfarande utan tvekan AoE 2 som är det absolut populäraste spelet och har vuxit väldigt mycket de senaste åren.

Det har tagit sig in på E-sports scenen och ett antal olika turneringar har spelats de senaste åren. Turneringar med prispotter på tiotusentals dollar. Vilket innebär att det finns ett antal personer som helt livnär sig på att spela AoE2.

En av de största spelarna är för tillfället en norrman som spelar under namnet "theviper". Men eliten inom AoE 2 är spridd över hela världen, Kina, Spanien, USA, Kanada, Peru mm. Finns ett antal väldigt duktiga svenska spelare med, jag kan tyvärr inte räkna mig själv till en av dom men tycker det är väldigt kul ändå.

1 gillning

Här!

https://www.tiktok.com/@teknikveckan?_t=ZN-8tEOhy41reQ&_r=1

sidan fungerar ej man måste Drag the slider to fit the puzzle
den funktionen fungerar ej på min dator

Trist!

Sällan att jag spelar om gamla spel så det är mer en digital kyrkogård nu, så ekonomiskt skulle det nog vara smartare att göra som du och sälja av gamla fysiska spel.
Fast det är ju smidigt och kul att förköpa spel, får man längta mer. :slight_smile:

Esse? sa typ "man vill bara ha konsolen, en bra handkontroll och spelen på TVn"

Nu när det finns så mycket handhållet så borde Nintendo borde lägga ner hårdvaran och släppa sina spel på en modern konsol istället. (tycker jag)

Jag som Nintendo-hatare tycker det är lustigt att det kan släppas två versioner av alla Pokemon-spel så fansen måste köpa dubbelt.
Hade EA släppt två versioner av sina FIFA-spel hade de blivigt ett jävla gnäll.

Vet att Nintendo inte äger Pokemon själva, men en ganska stor del av det.

1 gillning

Lixo-lixo-lixom :joy::ok_hand:

2 gillningar

Haha, kul att du gillade den! :smiley:

1 gillning

Skulle precis skriva detta, trodde först att något var fel innan jag tänkte till :smiley:

1 gillning