Podcast: Tibor Blomhäll följer strömmen med elbil

Från sajten:
image

Den ledande författaren, skribenten och klubbägaren Tibor Blomhäll kan allt som är värt att veta om elbilar. Idag gästar han Teknikveckan med Macradion och delar med sig av sin kunskap.

Idag gästas Peter Esse av Tibor Blomhäll från Tesla Club Sweden. Det skall diskuteras allt om och kring elbilar. Dåtid, nutid och framtid. Allt från laddare, batterier, elkriser och hur en elbil fungerar i krissituationer.

UR AVSNITTET

SÅ LYSSNAR DU

Teknikveck­an hittar du på Acast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons! Tack för att ni gör vårt arbete möjligt, vi är för evigt tacksamma.
Med Teknikveckan med Macradion+ får du tillgång till allt inom Teknikveckan, Macradion och Bubblan reklamfritt tillsammans med 25% på Lifestylestore.se och mycket annat.

FÖLJ OSS

Vi sänder samtidigt ett extra stort tack till alla våra Patreons! Tack för att ni gör vårt arbete möjligt, vi är för evigt tacksamma.

Bli Patreon nu!

Stort tack!

Med vänliga hälsningar
Peter, Thor, Attefors, Severyd, Larsson och såklart ljudtekniker Dennis Klarin.

1 gillning

Varför låter Esse helt knasig??

Tror alternativt att han satt i en plåtburk och pratade i en potatis. Men ändå lite oklart.. :thinking:

Coolt i den sista delen om att kommande elbilar kan skicka ut el. Vilka möjligheter det ger.

1 gillning

Bra podd!

Där emot så tycker jag att Blomhäll missade att berätta om fördelarna med laddbox hemma som laddar snabbare. Visst står ändå bilen så länge att långsammare laddning fungerar men det blir bättre ekonomi med timpris på elen och snabbare laddning. Då hinner största delen laddas under de timmar med lågt pris. Själv tillåter jag laddare ladda mellan 00:00 och 05:00, då priset oftast är som lägst.

Men snabbladdning sliter ut batteriet snabbare. Eller är det en myt kanske? :thinking:

Jag missade kolla så att poddmicken användes. Nu blev det webkamerans mikrofon. Ber om ursäkt.

Det är inte snabbheten i sig utan värmen. Därför hastigheten minskar när det börjar bli fyllt.

Det gör jag med, med 11 kW-laddare så brukar jag klara att fylla bilen. Detta då man sällan kommer hem med tom tank. Extremt få bilar klarar ladda snabbare dessutom.

1 gillning

Aha

äntligen en till som säger 10amp 1fas räcker bra att ladda hemma

Bättre att fördela på fler faser dock – oavsett hastighet

Ja riktigt intressant var det. Detta med ström från bil till hus och senare gris är riktigt coolt. Hoppas att funktionerna, i alla fall till hus har blivit etablerat bland många bilmärken när det blir dags att köpa elbil. Blir ju perfekt som ett batteri till solcellerna som ska installeras.

Beror lite på, VW har ett max uttag på 10k kWh eller 4000h från batteriet sen stängs det av. Men visst är det intressant.

absolut.... men just att 10amp funkar fin fint att ha hemma.
Frun kör ju ganska på pricken 20mil ToR varje dag och laddar 10amp på jobbet och 10amp hemma. inga problem

1 gillning

what!?!?....va i....va?!. Kan vara det dummaste jag hört!!!

Ja.

1 gillning

Tror inte ens nuvarande generation VW-bilar kommer hinna kopplas in så mycket. Lär dröja 5-6 år innan vi börjar installera CCS-laddare i hemmen.

jag förutsätter du har en hemma så snart som möjligt

edit: Är V2G över CCS kontakten?... trodde faktiskt type2

Nix, det är likström som gäller från bilen in i huset sedan sitter växelriktaren i boxen.

Det finns en box på marknaden idag men som använder Chademo.

Wallbox har även en på G för CCS men standarden är inte klar ännu fullt ut.

1 gillning