Podcast: Måste vi vara snälla mot chatbottar?

Från sajten:
image

Denna vecka är den numera klassiska trion tillbaka. Ellen, Dennis och Peter snackar Ai och retro.

Veckans nyheter handlar om internet på flygplan och The Sims. Men en av de största frågorna är om retro är najs eller inte. Två tydliga läger skapas. Det blir dessutom en hel del diskussion om Ai och chatbottar.

Länkar från veckans avsnitt

Så lyssnar du

Du kan lyssna på Teknikveckan via Apple Podcaster, Spotify och överallt där poddar finns. Sök bara på Teknikveckan så hittar ni oss. Nytt avsnitt kommer varje vecka överallt där poddar finns eller helt reklamfritt via din egen Patreon-feed.

Stöd oss

Med Teknikveckan+ innebär det att du får varje avsnitt reklamfritt i din poddspelare och alldeles egna podcast-feed. Du får din unika podd-feed skickad till dig när du registrerar dig som abonnent på Patreon. Du får också unikt innehåll i vårt forum Bubblan och mer av oss!

Stöd oss på Teknikveckan, bli Patreon nu!

FÖLJ OSS

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons, medlemmar och följare. Utan er vore ingenting möjligt.

Är jag för snabb idag eller är något fel?

Edit:

Fungerar nu!

På veckans fråga så är svaret ja. Började för några månader sedan. Jag tog dock en egen väg med Ollama och laddade ned en hel del modeller och testade runt lite.

Tror jag har llama3.2 och deepseek-r1:14b nu. Jag är mera i testfas, men var väldigt lätt att komma igång med! Ibörjan var min väldigt dum, men nu är det halvsmart och faktiskt blivit ganska bra. Litar dock inte helt på den!

1 gillning

Kanske dags att byta namn på podden till Spelveckan. Lite väl mycket snack om spel för min smak.

1 gillning

Vad är det som gör att @Esse inte gillar retrospel? Är det grafiken som blir tråkig? Om du kommer in i det så är du fast! :wink:

Tänk att bara starta en NUC till exempel med Batocera och ha tillgång till 10k spel i en och samma dator. Amiga, Nintendo, PS1,2,3, Dreamcast m.m. Inga konton behövs, inga efternedladdningar, internet är inget måste o.s.v.

Bara njuta av spel och skita i allt annat för ett tag. Kolla på pixelgrafik på topp, och även i mitt tycke ganska bra grafik med Dreamcast, PS2,3.

Det är nog inte grafiken i sig – men samtidigt ger det mig inget med äldre grafik :slight_smile:
När det kommer till spel har ju det mesta blivit bättre så jag antar att det gamla mest tråkar ut mig. Sedan finns det ju mer charm med 2D-spelen och särskilt Nintendos Mario och Zelda (Särskilt A link to the Past, eller kanske enbart den) medan 3D-spelen inte har åldrats lika väl.

1 gillning

Om man vänder på frågan, varför ska man inte vara snäll mot Chatbottar?
Man behöver ju inte låta som en rövhatt bara för att det är en Ai, det känns ju oftast själv bättre att låta positiv.

Jag är alltid trevlig, känns som tex copilot jobbar bättre då, speciellt om den fått en glitch vid skapandet av en bild

Fast blir man förbannad, så är det ju bättre att man tar ut sin frustration på en AI än på en riktig människa. Det är ju bara en själv det drabbar då, i form av att man kanske får sämre svar.

Grejen är ju att chatbottarna är så förbaskat trevliga och då känns det fel att vara dryg tillbaka.
Ta DeepSeek som exempel, rätt charmig och använder ofta emoji i sina svar.
Fast jag fattar att det är en maskin så blir det att jag oxå svarar med emojis för att behålla den trevliga stämningen. :sweat_smile:

1 gillning