Plex vill inte bjuda på någon soppa

Jag skulle behöva lite hjälp med ett klurigt problem som jag stötte på igår.

Det hela började med att jag fick ett mail från Plex som erbjöd 25% rabatt på en livstidsprenumeration på Plex Pass. Eftersom 25% är 25% så nappade jag då en licens ändå skulle införskaffas.

Problemet är att jag inte var tillräckligt uppmärksam i vilken inkorg mailet hade hamnat, och givetvis var det i fel inkorg. Detta upptäcktes dock först efter att köpet var genomfört.
Jag tänkte att det inte skulle medföra några större problem, det är väl bara att byta mailadress som Plexkontot är knutet till? Men se det gick inte! Jag fick till svar att användarnamnet (mailadressen) redan används. Det gick hur som helst inte att flytta.

Nästa försök var att logga ut från Plex (via Safari) och logga in med med adressen varifrån jag hade köpt Plex Pass. Men då kunde jag inte se mitt bibliotek. Efter att ha försökt en massa olika saker så beslutade jag mig helt sonika för att ominstallera Plex Server på min NAS. Om det har blivit något fel någonstans så borde det försvinna…
Sagt och gjort. Först raderade jag mappen för Plex samt den obligatoriska plexanvändaren som programmet automatiskt skapar på NAS-enheten. Efter det raderade jag Plex-appen och tillsist tömde jag alla papperskorgar.

Sedan så installerade jag om Plex-appen, gav Plex behörighet att snoka i mappen där all media lagras och sedan startade jag upp Plex för att gå vidare i installationen.
Men då stötte jag på patrull!

Jag är inte den som är jätteförtjust i soppa. Och ju mer detta strular ju mindre sugen blir jag!
Hur som helst så kan jag inte lägga till någon media i mitt bibliotek. Vad jag kan se så ser alla inställningar rätt ut i brandväggen och appen har dom behörigheter som krävs. Så jag ha nu slut på idéer. :man_shrugging:t3:
Jag har googlat och hittat guider för hur man lägger till ett befintligt bibliotek i en ny Plex server. Problemet är att jag inte har något “bibliotek” i mina Plex-inställningar, så det går inte att scanna pop nytt. Jag vet inte hur många timmar jag hr lagt på detta, men det var större delen av gårdagen.

Bör även säga att jag nu är uppkopplad via VPN eftersom jag är iväg och jobbar. Men eftersom jag kom åt Plex innan jag bytte konto så har jag svårt att se att detta skulle påverka då jag har tillgång till alla mappar och behörigheter på NASen.

Är det någon som har orkat läsa hela inlägget? Förslag mottages tacksamt! :laughing:

Låter som läge att kontakta deras kundservice direkt :slight_smile:

Jag var rädd för att du skulle säga det. Det vete tusan om jag kan beskriva allt lika utförligt på engelska. :expressionless:

Har du öppnat för remote access?
Har du gett behörighet till biblioteken till den användaren som vill se dem?

Jag satt och undrade varför jag inte kunde hitta mitt bibliotek förra veckan.
Upptäckte att jag hade glömt aktivera ”kör” i plex appen på min synology NAS.
Så vi börjar där.

Jag har ingen remote access inställd. Jag får ett lokalt ip-nummer via VPN-servern i NASen och har öppnat den interna brandväggen så jag kommer in den vägen.
Användarna har behörighet. Går jag in via finder kan jag se undermapparna i Plex-appen. (Båda läs och skrivbehörigheter)

Jo den är aktiv. Jag gjorde faktiskt samma misstag igår då jag provade att ladda ned appen direkt ifrån Plex egen hemsida. Då var man tvungen att starta paketet manuellt efter installationen. :slightly_smiling_face:

Menar inte behörighet i filsystemet, har du tilldelat användarna biblioteket i Plex?

Problemet är att jag inte kan lägga till något bibliotek i Plex. Normalt så startar en guide för att lägga till biblioteket första gången man startar Plex. När jag installerar appen så skapas dom nödvändiga filerna i Appen på NASen och jag lägger till en musikmapp. Men jag kan inte peka på musikmappen inne i appen.
Startar jag Plex via NASen så kommer jag till denna sida:

Klickar jag på min profilbild uppe till höger så kan jag inte se min server (eftersom den inte ät tillagd) eller lägga till något bibliotek. Jag kan inte heller hantera några användare i Plex-appen vad jag vet. Jag står listad som admin och det är samma konto som jag använder för att logga in i appen.

Du får ursäkta om jag inte hänger med på alla termer. jag är nybörjare och har hittills bara behövt följa en guide på hur man kommer igång, så jag är inte jättebevandrad i dessa marker.

Om ingen annan hinner före, så kan jag hjälpa dig felsöka efter middagen

1 gillning

Vad händer när du klickar på Settings och går ner till Bibliotek? Där borde du väl kunna lägga till vilka mappar du ska ha inkluderade?

Hjälpen mottages tacksamt :smiley:

Skrik till här om du får en stund över.

1 gillning

Det finns inget bibliotek att trycka på.

Testa vad som hände rom du gör följande:

  1. Logga ut från Plex på din server (klicka på profilbilden → logga ut)
  2. Stäng av appen på servern
  3. Gå till https://plex.tv och logga ut där med
  4. Starta om plex appen på servern
  5. Öppna Plex via http://DIN_IP-ADRESS:32400/web
  6. Logga in och “claima” servern under Plex Inställningar > Server > Allmänt

Återkom sedan, funkar inte det så får vi börjar rota i dina loggar

Jag är redan utloggad och appen är avinstallerad från systemet. Jag installerar den och återkommer strax.

Gå in på https://plex.tv och leta upp “logga ut överallt” innan du fortsätter