PlayStation firar 30 år med nostalgi

Från sajten:

PlayStation firar 30 år. Utöver att ha släppt en PlayStation 5 med retrolook och tillhörande tillbehör kan du nu uppleva den klassiska känslan när du startar din PS5.

Den första PlayStation-konsolen föddes faktiskt ur en dispyt mellan Sony och Nintendo. Sony arbetade fram ett CD-tillägg till Super Nintendo, men när allt nästan var klart backade Nintendo och gick över till Philips. Sony gillade inte det draget och beslutade sig istället för att skapa sin egen konsol. Den klassiska grå färgen valdes strategiskt för att smälta in med annan elektronik i hemmet, som den gamla goda VHS-spelaren och stereoanläggningarna. Nu, 30 år senare, är det tydligt att beslutet att skapa en egen spelkonsol var en lysande idé – och den grå färgen har gjort en comeback.

För att fira lite extra så får vi nu det klassiska startljudet och bilden som vi har på PlayStation 1 och det går även att välja teman och ljud från de tidigare konsolerna. Vilka PlayStation-konsoler har du ägt?

Källa: PlayStation

Har ägt alla hemkonsoler utom PS3. Hade en liten avstickare till Xbox 360 då. Härlig nostalgi, hoppas de låter klassiker-teman vara kvar.

2 gillningar

Vilken har ni som favoritkonsol från Sony? För mig är det PS2an! Var på den tiden jag spelade mest. Spelar fortfarande, dock inte lika mycket.

PS4 och PS5 har jag dock inte haft, gick tillbaka till speldator vid den tiden.

Grym tolkning