PlayStation 5 Pro ryktas komma redan i höst

Från sajten:


Det var i november 2020 som PlayStation 5 lanserades och nu i höst ryktas det att Sony kommer släppa PlayStation 5 Pro.

Enligt ryktena kommer PlayStation 5 Pro vara ett ordentligt kliv upp prestandamässigt där vi bland annat ser att den kommer kunna skala upp spel till 8K. Den ska ha en beräkningskapacitet på 33,5 teraflops och jämför vi med nuvarande PlayStation 5 så har den en beräkningskapacitet på 10,28 teraflops. Rendering kommer vara 45 procent snabbare och lansering ryktas alltså vara nu i höst.

När Sony kan tänkas gå ut med nyheten om PlayStation 5 Pro vet vi inte men om planen är en lansering i höst så borde det inte dröja allt för länge. Med tanke på priset på PlayStation 5 så lär det inte bli någon billig historia och frågan är om vi kommer ha några spel i höst som faktiskt kan dra nytta av dessa specs? I videon i toppen av artikeln kan ni höra om samtliga specifikationer som påstås ha läckt ut.

Via The Verge

1 gillning

Och jag som just köpte en PS5 Slim. :weary::rofl: Å andra sidan så lär inte den där ligga inom min budget i alla fall… :grimacing:

Nog mer inne på Slim faktiskt. Osäker på vad en mer behöver. Jag hade en PS4 Pro och det var få spel, om något, som gav något mervärde i form av ökad framerate.

1 gillning

Jag hade också en PS4 Pro. Tyckte de flesta spel såg bättre ut på Pro än på vanliga PS4. Var ju många spel som blev förbättrade på Pro, iallafall enligt den här listan.

Lite bättre är inget mervärde för mig :slight_smile: Men vi är alla olika när det kommer till sådant.

1 gillning

Från sajten:
image

En YouTube-video med nya uppgifter om konsolen har tagits bort efter krav från Sony.

Den kommande Playstation 5 Pro-konsolen sägs få en GPU som är 44 procent snabbare än den vanliga versionen och ha stöd för avancerad ray tracing. CPU:n kan klockas upp till 3,85 GHz och en minnesbandbredd på 576GB/s vilket är nästan 30 procent mer än nuvarande PS5. Vi kan räkna med stöd för högre upplösningar och bildfrekvenser.

Sony has filed a copyright strike against the PS5 Pro leak video from Moore’s Law is Dead. The video has been removed from YouTube pic.twitter.com/lxv5jS9CMY

— Tom Warren (@tomwarren) April 15, 2024

Den vanliga PS5:an kommer att fortsätta säljas parallellt med Pro-modellen. PS5 Pro ryktas även få en arkitektur för maskininlärning och stöd för uppskalning till 8K-upplösning. Utvecklare uppmanas att göra sina spel kompatibla med Pro-versionen till augusti – inför en lansering till julhandeln.

Via: The Verge