Plånboken i P1 - Roborock

I senaste avsnittet av Plånboken har dom ett inslag om Robotdammsugare. Närmare bestämt Roborock.

Inget nytt egentligen, även om det är märkliga villkor. Jag har löst det genom att ha alla mina IoT-prylar på ett eget nät, men det tror jag knappast att genomsnittsanvändaren har.

Så en man som heter Henry som är mycket restriktiv med vilka tjänster han använder anser att hans robotdammsugare inte fungerar fullt ut för att han inte vill använda tjänsten Robotdammsugaren använder.

1 gillning

Det är väl ändå sunt att det finns folk som ifrågasätter och visar på brister i våra tekniska prylar.

Ja och nej.
Jag ser inte det som en brist. Företaget behöver lösenordet till routern för att koppla upp robotdammsugaren. Utan det kommer han inte kunna få uppdateringar till robotdammsugaren, han kommer inte kunna låta den kommunicera med andra enheter eller appen som är molnbaserad.
Robotdammsugaren fungerar fortfarande men han måste då manuellt trycka på städa knappen.

1 gillning

Behövs verkligen lösenordet till routern? Är det inte lösenordet till det trådlösa nätverket?

Om det är till routern så håller jag med om att det är skumt. Men lösenordet till nätverket är hyfsat självklart, men tomten i fråga kanske inte har något kopplat till sitt trådlösa näverk av rädsla för att enheterna då går ut på internet...? :thinking:

Edit: Nu har jag lyssnat på inslaget. En del människor ska inte köpa teknik helt enkelt. Jag antar att han inte kör Volvo (som ju är Kina-ägt)...
Varför köpte han inte en Nokia 3320? Eller nä, den kan ju spara telefonnr...
Dags att skaffa analog bakelit-telefon!

Vi har två val idag: Antingen använder vi tekniken som den är tänkt att användas, och man kan ha ett visst sunt förnuft (som att skapa två nätverk t ex), eller så drar vi sladden till internet. Allt som händer där emellan får man helt enkelt acceptera att det finns chans att någon ser vad du gör på internet. Det bara är så.
GDPR och Cookie-varningar visar tydligt vad som händer när vi försöker göra nätet mer "privat"... :unamused:

1 gillning

Ja, jag tolkade det också som att han menar lösenordet till sitt trådlösa nätverk men säger lösenordet till routern.

Kanske för att lösenordet står på undersidan av routern, kanske för att han har samma lösenordet till de två.

Men han kanske har en annan slags robotdammsugare som vill ha lösenordet till just hans router och då har han rätt, det är mycket underligt med en produkt som vill ha lösenordet till routern.

1 gillning