Pizzaugn och grill på samma gasoltub?

Kan man köra både pizzaugn och grill på samma gasoltub?
Min plan är att ta slagen som nu går till grillen och istället sätta den i y-kopplingen.
Kapa 5-metersslagen så jag får 2 st slangar med 1/4-gänga montera de på y-kopplingen sen till grillen resp. pizzaugnen.

Kommer det att funka eller explodera?

Jag har inte en aning, min första tanke är att man kanske skall se till att ha en regulator till varje ?

Så här säger ChatGPT
Ja, det går normalt att köra både pizzaugn och grill på samma gasoltub — men det finns några viktiga saker för att det ska vara säkert och fungera bra.

Det som avgör är främst:

• att regulatorn klarar tillräckligt gasflöde
  • att slangar/kopplingar är godkända för gasol
  • att båda apparaterna använder samma tryck (oftast 30 mbar i Sverige)

Det som visas på bilden hade jag varit försiktig med, särskilt Y-kopplingarna från Amazon. Många sådana är egentligen avsedda för luft/vatten och inte certifierade för gasol i Sverige/EU.

Det säkra sättet är istället:

• en riktig gasol-fördelare/Y-koppling för LPG/gasol
  • godkänd gasolslang
  • slangbrottsventil om slangen är lång
  • regulator med tillräcklig kapacitet

Vanliga problem annars:

• pizzaugnen får för lite gas när grillen går samtidigt
  • lågan blir svag eller ojämn
  • läckagerisk i hemmabyggen

“Explodera” är osannolikt om allt är tätt — men gasläckage + dåliga kopplingar är absolut något man ska ta på allvar.

Praktiskt:

• Många pizzaugnar drar ganska mycket gas på full effekt.
  • En vanlig grillregulator kan ibland bli flaskhals.
  • 5 meters slang fungerar, men längre slang ger lite tryckfall.

Mitt råd:

• köp en färdig LPG/Y-fördelare från t.ex. gasolbutik, Husqvarna/Jula/Biltema/Marinbutik
  • använd läcksökningsspray eller såpvatten på ALLA kopplingar
  • ha avstängning på varje gren
  • kör aldrig inomhus eller i inglasat utrymme

Såg smart ut men jag kör idag med dubbla regulatorer som jag skruvar av och på beroende på om jag ska använda Webern eller Oonin.

Hittade en kraftigare slag som klarar 50 bar istället för 20. Får köpa 2 st och kapa gängningen på en sida på den passa i y-kopplingen.

Jag kommer nog aldrig grilla och baka pizza samtidigt så det är nog inget problem.

@Marcus_Attefors Var inne på 2 regulatorer först men en y-koppling (om det funkar) hade varit mycket smidigare.

Kanske ska gå och prata med en firma som håller på med sånt här innan jag eldar upp kvateret.

Det där är helt klart intressant så hojta till om det exploderar eller inte!

1 gillning

Ser nu att den regulatorn är på 50mbar, i Sverige är det 30mbar som är standard. Har dock hört om de som "trimmar" sin grill med 50-regulator från amazon :grin:

Med 50 var versionen grillar man galant även då det är kallt ute.

Spelar regulatorn verkligen någon roll när det är kallt ute? Problemet är väl att trycket minskar i flaskan vid kall väderlek?

Bör ge bättre låga och snabbare värme, potentiellt högre värme. Vid kyla orkar grillen hålla värmen mycket bättre.

Regulatorn är väl den som sitter på tuben.

Slangen med regulatorn går till y-kopplingen, 50-bars regulatorn med slang ska jag kapa själva regulatorn och koppla de kapade delarna till y-kopplingen och i andra ändan av den slangarna har jag då en 1/4-gänga som passar till ugnen och grillen.

Var och pratade med en firma som håller på med luft, gas och hydraulik.

Sa det funkat bra med en T-koppling bara.

Köper nog där sen så fixar de så jag får rätt längd och kvalité på alla slangar och kopplingar.

1 gillning