Kan man köra både pizzaugn och grill på samma gasoltub?
Min plan är att ta slagen som nu går till grillen och istället sätta den i y-kopplingen.
Kapa 5-metersslagen så jag får 2 st slangar med 1/4-gänga montera de på y-kopplingen sen till grillen resp. pizzaugnen.
Jag har inte en aning, min första tanke är att man kanske skall se till att ha en regulator till varje ?
Så här säger ChatGPT
Ja, det går normalt att köra både pizzaugn och grill på samma gasoltub — men det finns några viktiga saker för att det ska vara säkert och fungera bra.
Det som avgör är främst:
att regulatorn klarar tillräckligt gasflöde
att slangar/kopplingar är godkända för gasol
att båda apparaterna använder samma tryck (oftast 30 mbar i Sverige)
Det som visas på bilden hade jag varit försiktig med, särskilt Y-kopplingarna från Amazon. Många sådana är egentligen avsedda för luft/vatten och inte certifierade för gasol i Sverige/EU.
Det säkra sättet är istället:
en riktig gasol-fördelare/Y-koppling för LPG/gasol
godkänd gasolslang
slangbrottsventil om slangen är lång
regulator med tillräcklig kapacitet
Vanliga problem annars:
pizzaugnen får för lite gas när grillen går samtidigt
lågan blir svag eller ojämn
läckagerisk i hemmabyggen
“Explodera” är osannolikt om allt är tätt — men gasläckage + dåliga kopplingar är absolut något man ska ta på allvar.
Praktiskt:
Många pizzaugnar drar ganska mycket gas på full effekt.
En vanlig grillregulator kan ibland bli flaskhals.
5 meters slang fungerar, men längre slang ger lite tryckfall.
Mitt råd:
köp en färdig LPG/Y-fördelare från t.ex. gasolbutik, Husqvarna/Jula/Biltema/Marinbutik
använd läcksökningsspray eller såpvatten på ALLA kopplingar
Ser nu att den regulatorn är på 50mbar, i Sverige är det 30mbar som är standard. Har dock hört om de som "trimmar" sin grill med 50-regulator från amazon
Slangen med regulatorn går till y-kopplingen, 50-bars regulatorn med slang ska jag kapa själva regulatorn och koppla de kapade delarna till y-kopplingen och i andra ändan av den slangarna har jag då en 1/4-gänga som passar till ugnen och grillen.