Pizza Hut i Sverige har gått i konkurs och samtliga 18 restauranger i landet har stängt sina dörrar och detta drabbar runt 250 anställda. De har haft problem med lönsamheten under en längre tid och i november förra året inleddes en rekonstruktion för att försöka få ordning på ekonomin igen men det verkar inte ha räckt då de nu har försatts i konkurs. Om restaurangerna fortsatt ska hållas stängda återstår att se. Det kan bli så att konkursförvaltaren hittar en ny ägare och det ska redan pågå diskussioner med potentiella köpare.
Pizza Hut lanserades i Sverige 1987 och den första restaurangen slog upp dörrarna på Sveavägen i Stockholm. Så nu återstår det att se om vi fortsatt kan gå in hungriga och komma ut med ett par siffror högre BMI efter att ha käkat deras lunchbuffé.
Jag tror jag åt där senast när jag var 13 eller något, minns att jag drog dit efter mitt första sommarjobb och käkade. Inte sen dess iallafall. Eller jo, jag skulle dit för kanske 3-4 år sen på pizza lunchbuffé men när jag kom dit var det proppfullt, så jag vände i dörren.
Käkade där i Göteborg förra året när vi väntade på X2000 och sedan har jag nog käkat där bakfull som en örn några gånger till på jobbet. Man mår alltid så jävla dåligt efter en buffé därifrån. Men i GBG var det riktigt uselt och sjukt smutsigt i lokalen.
Pizza Hut i Nordstan var den första restaurangen jag besökte efter att ha fyllt 18 och fick beställa öl. Minns att det kändes som att en helt ny värld öppnade sig.
Jag gillade Pizza Hut i Sverige, oerhört mycket bättre kvalitet än i USA. Hämtade ganska ofta med mig en pizza från Haninge efter att ha varit och besökt min mor.
Såg en film om innehåll i produkter… på på papperet… eller på loggan… eller förpackningen samma produkt, men innehållet helt annorlunda i vilken typ av fetter och annat i amerikanska kontra svenska butiker.
Så är det ju med många produkter. Coca Cola är väl det mest klassiska där man använder olika typer av socker i olika regioner, corn syrup i USA, cane sugar i Mexico och sockerbetor i t.ex. Sverige.
Samma sak med positionering av varumärken. Nu har det nog jämnat ut sig lite men H&M var mycket mer premium i USA än Sverige för 20 år sen.
Pizza Hut var ju klart mer premium i Sverige medan här finns det nästan bara små skitrestauranger utefter motorvägarna.