PitStop bjuder på ljudfest från V10-motor

Från sajten:


YouTube-kanalen PitStop vill utbilda allmänheten i hur en riktig bensinmotor låter.

Nu för tiden har vi EU-regler på att en bil måste låta högre än den faktiskt gör. Ja elbilar då. Annars riskerar en och annan tomat att bli ketchup när de skall gå över vägen.

Men det var inte längesedan bilars motorer lät över halva kvarteret. Den heliga gralen hos många är Audis v10-motor. Våra vänner på PitStop älskar dessa motorer mer än livet självt och har i sin senaste video tagit decibel-tempen på en AUDI R8 V10 med modifierade avgasrör.

Bonusvideo nedan:

1 gillning

Tror vi har helt olika uppfattningar av ljudfest.:nerd_face:

Ljuv musik.

Här ett gammalt klipp men med rätt fordon :wink: Rekommenderar högsta volym.

1 gillning

Där ligger du i lä @Johan_Coore !

Hahah fasen vad kul att ni puffar våra nördiga bildljudsvideos på teknikveckan! :heart_eyes:

@MatsOlov , asså det ljudet skojar man inte bort! :smile:

1 gillning

V10-vrål, den vackraste skönsång som finns! :grin:

Haha ja den där Hot roden missar man inte heller i första taget! :sweat_smile:

V10 vrål kommer, enligt mig, efter Countach V12:a, när det gäller skönsång. :slight_smile:

1 gillning

Ajdå, don’t mention the war!

Jag ska vara ärlig och säga att jag är nååågot biased eftersom jag själv kör V10a MatsOlov. Det finns stor risk att jag vänt kappan med vinden fortare än fan själv om det hade stått en V12-Ferrari eller Lambo i garaget istället… :grimacing:

1 gillning

Jag hoppas och tror att vi kan enas om att Lambo äter upp mes-ferrari till frukost. Otroligt vackra linjer!

1 gillning

Jag och en polare körde ner till Mantorp (från Umeå), ca -85, och ett sportvagnsevent, enbart för att det skulle åkas med en Countach LP5000 Quattrovalvole, Vilket ljud! En annan häftig bil som körde där den gången var en Citroen SM. Lite tystare men härlig sång ändå.

Jag hoppas ni som gillar häftiga bilar har sett denna C16 Streamliner som byggts i Sverige. Kördes på Pendine Sands Hot Rod Races i England i helgen.
Drivs av två raka Buick 8:or.

V10:orna i Lexus LFA och Porsche Carrera GT är svårslagna när det kommer till motorljud. :slight_smile:

Ni är ju helt fel ute

5 gillningar

Härligt ljud i V10:an. :slight_smile:

Lite faktafel i videon om sommar- och vinterdäck.
I segmentet om när vinterdäck för användas så sägs det att man får använda dem mellan 1 oktober - 15 april om det råder vinterväglag eller befaras bli vinterväglag.
Mellan de två datumen så får man använda dubbdäck utan villkor. Behöver inte vara vinterväglag för att man ska få ha det. Det är mellan 16 April - 30 september som man får ha dubbdäck om det råder vinterväglag eller om det befaras bli vinterväglag. Källa: Polisen

1 gillning

Lamborghini är häftiga men V12 rummet i Galleria Ferrari Maranello visar att de kan med :slightly_smiling_face:

När man ser(och hör) det där tänker jag att jag hade kunnat köra Rally VM på den tiden och placerat mig väl.:sweat_smile:

1 gillning

Ja!! Det där är ståpäls de luxe :slight_smile: Låter som att det går i 300 men den kryper genom kurvan. Har haft ett par 96:or tvåtakt och de är riktigt roliga bilar att köra, vinter som sommar.
På en av dem ramlade avgasröret lös från motorn en morgon när jag körde till jobbet, den lät som en nitrofunny när jag hade gasen i botten :smiley:

1 gillning

Jag kör helt på formerna på bilen jag :grin:

Jag tänkte just lägga upp det klippet också. Älskar ljudet på den! Ljudet från en SAAB two-stroke är ren kärlek! Annars en V8 big block supercharged aldrig fel att lyssna på heller. Jag är väldigt svag för whining när man eldar på lite :wink: