Philips var en hemelektronikjätte men vad hände sen?

Mina kusiners fjärr stod det Grundig på, så det var samma? Man kunde bevisa att det var ultraljud genom att rikta den mot sovande katt i soffan som då yrvaket och ilsket tittade upp! :stuck_out_tongue:

Ja, en Philips M704 värmde hela min uppväxt. Höll i evighet. Två vred, allt som behövs. När till slut fjädern till låset försvann så luckan inte spärrades i stängt läge kördes den flera år till med en smörkniv instucken ovanför handtaget som spärr. :heart:

1 gillning

Japp. :slight_smile:

Den där hade min mormor ända tills hon gick bort. Vi hade en hemma i många år också.

1 gillning

Det finns en fantastisk industrihistoria bakom Philips mikrovågsugns både uppgång och fall.. Den utvecklades och tillverkades i Norrköping. De blev marknadsledande i hela Europa. Men en dag blev det skandal i England då någon blivit sjuk av att äta en kyckling som inte var tillräckligt genomstekt och som var tillredd i en Mikro.

De flesta tillverkare hade modeller med snurrande platta och lyckades få media och allmänhet att greppa tanken att det var bristen på snurrande platta som var problemet. Philips hade inga sådana modeller och försökte protestera. Det blev ett marknadsföringsrace där alla stora tillverkare utom Philips drog på stort om att de hade Mikrovågsungna med snurrande platta.
Philips var rökta. UK var då Europas största marknad för Mikrovågsugnar. Trenden med snurrande platta spreds till andra länder och Philips var superrökta. I samband med detta(före eller efter vet jag inte i huvudet) påbörjades en försäljning i två steg av Philips vitvarudivision till Whirlpoool. Företaget fick lägga stora resurser på att ställa om sin produktion till ugnar med roterande platta och tappade sitt försprång mot konkurrenterna.

Ytterligare en intressant aspekt var att Philips satsade stort på att tillverka och sälja avancerade Mikrovågsugnar med olika former av grillfunktioner och till och med varmluft. Inget av detta slog men var viktigt för att kunna ta ut priser som motiverade produktion i Sverige. Att tillverka "vanliga" mikrovågsugnar var aldrig lönsamt med tanke på kostnadsnivån i Sverige. Dessa avancerade funktioner slog aldrig och även om svenskarna ofta köpte dyra ugnar med dessa funktioner så användes de nästan aldrig. Och de hade svårt internationellt att få dessa funktioner att bli populära. Men under en kort tid stod marknaden och vägde och det fanns förhoppningar om att de avancerade ugnarna skulle slå igenom på riktigt i Europa.

På sikt skulle man då kunna tänka sig att man inte behövde en traditionell ugn. Men så kom kycklingskandalen i England och Philips fick se hur guldet blev till sand. Idag tillverkas inga mikrovågsugnar i Norrköping vad jag vet.

4 gillningar

Intressant!

Tack för historielektionen! Irriterande när framtiden ändras av uppblåsta mediastormar

De avancerade funktionerna håller jag med om. De använder vi aldrig.

1 gillning

2014 tog det slut:

1 gillning

Min första ”streamingstereo”

Byttes ut mot

Som i sin tur byttes ut mot

Dom satsade ganska hårt streamingprodukter på den tiden

1 gillning

Angående mikrovågsugnar utan roterande platta har Whirlpool fortfarande såna:

Säkert 20 år gammal, fungerar fortfarande lika bra som när den var ny, peppar peppar.

Som jämförelse så kan jag nämna en Samsung jag köpte till mina föräldrar för 10 år sedan. Som så ofta med Samsung så är det riktigt skräp som inte gjort någon lycklig, vreden är nästintill omöjliga att använda.

1 gillning

Vi har denna. Den ersätte vår kub

Tre bra saker utöver mikrofunktionen

Ingen roterande platta
Möjligt att slå av visningen av klockan
Har silent mode utan pling

Som lekman gissar jag att förtjänsten på medicinteknisk utrustning, som den här patientmonitorn har bättre förtjänst? Eventuellt mindre konkurrensutsatt marknad?
Philips gör teknik, men vi ser den inte i vår vardag där vi brukar se den.
bild

2 gillningar