Philips var en hemelektronikjätte men vad hände sen?

Från sajten:


Elektronikföretaget Philips har varit med i många år och drivit på innovationen inom en mängd områden. Men sedan hände något och företaget är inte lika omtalat idag som tidigare.

Nederländska företaget Philips är för många teknikintresserade människor synonymt med produkter inom en mängd olika områden. Många är vi som i barndomen suttit framför en Philips TV, spelat in blandband på vår kassettbandspelare och slängt in en CD-skiva i spelaren från samma företag och säkerligen också rakat fejset med en patenterad teknik från nederländarna. Det är sedan flera år också känt att området för belysning numera är en del av Signify (Philips Hue & WiZ) och att deras tv-apparater egentligen tillverkas av TPVision men alla de andra produkterna då?

I detta videoklipp får vi en genomgång från hur det såg ut, vad som hände inom olika områden och hur det ser ut i dagsläget – mycket intressant faktiskt kring ett varumärke som vi alla säkert har en relation till.

Vad är ditt första Philips-minne och vad har du för relation till företaget idag? Mitt första var min svarta kassettradio som köptes in 1977 för 349 kronor och som faktiskt lever kvar uppe på vinden i en låda…

Källa: TechAltar

Min Hifi-bana börjande med en Philips kassettradio. Stereo! Fick den i födelsedagspresent när jag fyllde 8 år.

Hittade en fin bild på nätet.

Det var ingen kvalitetsprodukt även om den levde som ren radio i sommarstugan till 2017.
Kassettluckan hade en för kraftig fjäder (ingen mjuköppning här inte). Plasten gav sig efter ett tag och luckan trillade bort. Fast det gick bra att spela band ändå. :blush:

4 gillningar

Min första Philips var en transistorradio. Fick den i början av 70-talet. Den var i storlek walkman med en läderväska och en hadlovsrem, typ denna.

Vintage-Philips-portable-transistor-radio-90RL285-1970s

4 gillningar

Tycker fortfarande de håller kvalitet på prylar. Jag har kaffebryggare, mixer och en airfryer som är väldigt bra prylar. Inte samma kategori som TV apparater men ändå.

2 gillningar

Har en i stort sätt identisk i förrådet som jag fyndade på en loppis för 20 spänn. Krämar ändå på med helt ok dunk när man drar upp både höger och vänster kanal :grinning:

Edit: hittade en bild, var visst inte riktigt samma modell

4 gillningar

Vår TV och DVD-spelare är Philips.

Var det inte så tidigare att Philips stod för innovationerna men andra gjorde deras uppfinningar bättre?

För mig är Philips främst TV apparater. Min nuvarande är Philips. Vill minnas att de var stora på kaffebryggare för 10-15 år sedan också.
Nu verkar de ha tappat där. De tillverkar såna fortfarande. Men Braun, Moccamaster, Melitta och andra har så att säga tagit över.

Men de är fortfarande stora på halogenlampor till fordon (så länge de finns).
Till min BMW RT kör jag:
X-treme Vision Moto H7 130% på halvljus och
X-treme Vision Pro H1 150% på helljus
rätt nöjd med det.

En sådan häringa spelapparat hade jag på 70-talet, fast i mörk lila färg.

5 gillningar

Airfryer, soniccare tandborstar, rakapparat prestige 9000 eller nått. TV innan man snubblade över Samsung, var en Philips. Har nog inte tyckt märket försvunnit, men sen är det inte många prylar jag köper utifrån märke utan efter omdöme, funktion och pris.

Förutom Apple-grejer, Samsung-TVs och Sonos-högtalare

Vad är en DVD-spelare🤔

Hade en sån här. Nu gör de väl bara bilar och AC.

3 gillningar

Vi hade den här eller en liknande modell + modulen för CD i vardagsrummet när jag växte upp. I början av 80-talet hade mina föräldrar en snyggare utrustning från 70-talet men den hittar jag inte bilder på. Silverfärgad med många analoga reglage och upplysta fönster med olika mätare i.

2 gillningar

Sedan köpte mina föräldrar alltid tv från Philips så vi har haft en del olika modeller genom åren. Jag hade en mindre tv i pojkrummet också.

1 gillning

I mitt fall är det en TV från 70-talet. Jag vet inte vilket ryck min pappa fick för det var totalt olikt honom att gå och köpa en high-end TV - hifi ljud, tror att det 20W högtalare, 99 kanalplatser (det fanns bara TV1 och TV2 då, med lite tur kunde vi få in en finsk kanal). Samma underbara kvadratiska fjärrkontroll som de delade med Grundig. OCH den kom med ett kretskopplingschema!

Den fanns i familjen i över 40 år innan vi till sist pensionerade den från stugan.

Aldrig ett fel (så vitt som jag kan minnas) förutom den gången pappa ringde efter reparatör som kom hem till oss för att konstatera att batterierna i fjärren var slut...

Ultraljudsfjärr. Jag minns hur jag upptäckte det genom att jag råkade skramla med nyckelknippa och då ändrade TV:n kanal.

Apropå 99 kanalplatser. Jag som teknikintresserad tonåring programmerade givetvis upp alla kanaler. TV1 på udda platser, TV2 på jämna platser

Har letat efter foton men hittade istället detta foto från en artikel instoppad i dokumentfacket på TV:n (givetvis hade den ett dokumentfack, den kom ju med kretskopplinsschema)

Typiskt min far att spara på sådant

4 gillningar

Och hur kan det komma sig att ingen nämnt den här? Bästa mikron ever :slight_smile:

Det var sorg när den gick sönder!

Tog minimalt med plats, kontrollerna på översidan, dörren öppnas neråt, ingen roterande bottenplatta gjorde att du kunde ställa in stora fat.

4 gillningar

Ja de gjorde bra mikrovågsugnar utan en snurrande glasplatta.
Tyvärr verkar det bara få tag på såna numera.

1 gillning

Faktum är att vi lyckades hitta en Whirlpool utan snurrande bottenplatta när vi bytte. Jag åkte 15 mil enkel resa för att köpa den på Elgiganten i Skellefteå :slight_smile: Och det var värt resan eftersom den dessutom har "silent mode" och "dark display" så att vi slipper en extra klocka att bry oss om.

Ingen snurrande bottenplatta så de annonserade den såsom "större inuti än utpå" :slight_smile:

2 gillningar

En Phili... eh TPVision OLED med ambientlight :heart: Fin bild! med Apple TV inkopplad.

1 gillning