Philips Hue har lanserat stöd för Matter nu

Från sajten:
image

Matter finns nu tillgängligt att aktivera i appen Hue från Philips Hue. Den nya standarden för IoT kan öppna upp nya möjligheter för dig som användare.

Nu är det möjligt att uppdaterat Philips Hue till att stödja den nya IoT-standarden Matter. Det som skulle lanserats i våras blev alltså uppskjutet och vid ett event i samband med elektronikmässan IFA 2023 meddelade företaget att det skulle släppas i september.

Det som krävs av dig som användare för att kunna uppdatera är givetvis en Hue Bridge men också någon form av Matter Controller vilket kan vara en Apple TV 4K, en Apple HomePod eller HomePod mini, Samsung SmartThings Hub, kompatibla modeller av Echo från Amazon samt Google Home, Google Home Mini, Nest Hub, Nest Mini eller Nest Audio.

För att aktivera Matter gå till “Inställningar” i Hue-appen, välj “Smart hem”, klicka på plustecknet uppe till höger och välj sedan “Andra appar” och därefter “Matter”.

Följ därefter anvisningarna för att lägga till Philips Hue till din Matter Controller. Alla Philips Hue ljuskällor som är anslutna till Hue Bridge komme att få stöd för Matter oavsett när de är tillverkade. OBS! Ljuskällor som är anslutna via Bluetooth kommer ej att kunna få stöd för Matter.

Har du uppdaterat än?

Källa: Hueblog

Vad är för och nackdelar med detta. Finns det något man riskerar gå miste om om man uppdaterar?

Vilken är den andra appen?

Det är om du vill lägga in enheten i tex Google Home eller Homekit etc. Den är inte bunden till endast Hue. Det är bra att ha koden eftersom qrkoden kan vara svår att komma åt när en enhet är tex inskruvad eller ansluten.

Upptäckte igår att det i appen inte stod ”Matter-beta” längre…

Nej, Hue-bryggan har per standard direkt stöd för HomeKit. Man kan nu med deras Matter-stöd ge tillgång till sina Hue-produkter på andra plattformar, som t ex Google Home. Det som lägga till då är bryggan, som äger Matter-stödet. Inte de enskilda produkterna utan allt som är knutet till bryggan kommer vara tillgängligt på plattformen som man väljer att också ansluta.

Men visst borde även stödet för Matter exponera lampor och tillbehör från andra tillverkare som är kopplad till Hue-hubben även nu till Hem?

Har du icke Hue-produkter knutna till Hue-bryggan? :hushed:

Sådant har jag aldrig ens funderat på men om det nu är så kan jag definitivt tänka mig strul, eller iaf att Hue inte stödjer det.

Om man nu lyckas knyta produkter från andra tillverkare till Hue-bryggan så borde de omedelbart exponeras mot Apple Home, inget som har med Matter att göra. Skulle de inte göra det så är det nog orsakat av att de just är icke Hue-produkter.

Möjligt att dessa icke Hue-produkter exponeras i Google Home, om man använder Hue:s nya Matter-stöd för att ansluta bryggan och dessa produkter dit. Dock lär det helt vara beroende på ifall dessa produkter har stöd för just Google Home eller ej, inte pga Matter.

Efter jag gjorde detta får jag upp att lampor skall läggas till igen i Hem-appen. Det är alla Hue lampor jag har som redan finns med.
Tog bort kopplingen och hoppas att detta nu försvinner.

Läste någon reddittråd att adaptiv belysning slutade fungera/ inte finns stöd för om man går över till matter

https://www.reddit.com/r/Nanoleaf/comments/12j5q30/a19_matter_bulbs_dont_support_homekit_adaptive/

Det bör stämma för det är ännu inte en del av Matter-standarden.

Har folk här gått över till matter och sett fördelar?

Jag kör Matter (inte Hue dock) med några pluggar, både Thread och WiFi, men som en del i Home Assistant, så det är ingen skillnad direkt. Man har ju redan fördelen att allt är samlat utan ytterligare hubbar. Funkar bra. Kör min Nest WiFi som border router här.

1 gillning