Pennor

Snubblade över en penntråd på ett annat forum för något år sedan, gick igång på det så att jag beställde lite pennor men sen blev det inget mer. Jag använder ju inte pennor annat än vid renovering :sweat_smile:

Här är mina jag bär runt med i väskan :smiley:

3 gillningar

Älskar pennor, själv beställt lite pennor i veckan som jag inte fått än!

1 gillning

Mest random reklampennor från egna firman som ligger överallt.

2 gillningar

Min fru älskar pennor och huset är fullt av japanska gelpennor etc. Själv är jag nöjd om jag får en Ballograf Epoca så hon har sett till att jag har många olika färger att välja på:

5 gillningar

Har en Montblanc, ett knippe Rolex pennor & några Glashütte Original av bättre kvalité.

Har en GO som de skickade bara sådär en dag.

12 gillningar

Lite mer ifrån gömmorna.

6 gillningar

Pennor är kul. Och lite viktiga då det som med så mycket annat är stor skillnad på en billig och en fin. När Pandemin slog till köpte jag tre "finare" pennor. Ingen speciellt, men bättre än reklampennor.

Jag köpte två Parker Jotter Stell 0,5 mm.

En Uni Kura Toga M5 0.5


Den har som funktion att den snurrar stiftet lite varje gång man lyfter pennan från pappret så att stiftet ska slitas jämnt..:sunglasses:

3 gillningar

Jag har också rätt många av dessa, gillar dem också! :slight_smile:

Oväntat :wink: nu när du säger det så tror jag att jag haft en sådan där Rolex blyertspenna en gång i tiden :nerd_face: Närmsta jag kommit Rolex :sweat_smile:

Tror den ena av mina Rotring har det också, men kan minnas fel.

Har även köpt några 2 mm stifthållare att ha i byggbyxorna :nerd_face:

3 gillningar

Jag tror jag förresten betalade runt 200 kr styck för Rotring-pennorna, såg att priserna låg mycket högre på Amazon nu :astonished: Den svaga kronan eller så gjorde jag en bra deal :sweat_smile:

Körde ett tag Fisher Space Pen som har gasfyllda patroner så att man kan skriva med de i alla vinklar. Hade det på jobbet då jag har arbetsordern på väggen så var det praktiskt med dessa pennor.

2 gillningar

Vad är era favorittyper av pennor? Kulspets, fiber, gel, reservoir, blyerts.

Ser många blyertspennor i tråden och det använder jag bara när man snickrar eller så. Gillar inte känslan att skriva med och behöver sälla sudda.

Jag använder i princip bara pennor för att göra markeringar i utskrifter och ruffa skisser för en lay-out typ och har svårt för nästan allt annat än kulspetspennor för jag lyfter inte spetsen tillräckligt mellan strecken/bokstäverna.

Bara gel pennor för min del. Av någon anledning verkar dom bara göras av billig och ful plast.

Denna köper jag många av till jobbet.

Jag gillar blyerts. Använder dem mest för anteckningar på möten, men mycket även där sker ju i datorn.

Sedan behöver jag papper och penna för att tänka matematiskt. Det kan vara att skissa på en enkel budget eller ganska avancerade matematiska beräkningar som är kombinerade fenomen. Typ hur mycket mer borde vi jobba i Sverige?(3 år😎) När det kommer in siffror funkar inte datorn och min hjärna.

1 gillning

Lite off-topic, men det där är ju spännande, hur våra hjärnor är kopplade och vad som hjälper processerna. Siffror har jag inget problem med på datorn, däremot upplever jag att mitt sifferminne är oerhört mycket bättre på svenska än engelska. Min hjärna skapar inte samband mellan siffrorna på engelska på samma sätt.

När det gäller papper och penna behövs dom extremt mycket i alla kreativa processer för mig. Att rita små boxar, pilar, stryka under, kryssa över, det behöver vara fysiska rörelser för mig att förstå sammanhang och komma upp med nya lösningar. Mus och tangentbord kan inte ersätta det.

1 gillning

En penna jag inte kan vara utan. Hederlig BIC fyrfärg. Använder alla färger när jag tar mått på byggen :blush:

1 gillning

Är det ingen som använder reservoar?
Med grönt bläck i min Leuchturm1917 anteckningsbok med gulblekt papper, snyggt!

1 gillning

Jag brukar skissa koncept och lösningar ibland vid brainstorming, men då är ju whiteboarden trevlig!
Så blir mest mötesanteckningar om man kör fysiska möten, annars är snagit och onenote som gäller :slight_smile:

Och det finns ju såklart poddar om pennor.
Pen Addict har kommit upp i 611 avsnitt. :sweat_smile:
Men Brad Dowdy och Myke Hurley.

Det där måste kategoriseras som en mycket smal podd? :sweat_smile:

0,5 mm? :sweat_smile: