Paris inför hjälmtvång för elsparkcyklar efter ökning av dödsolyckor

Från sajten:
image

I Paris har de tröttnat på alla olyckor som sker med elsparkcyklar och under förra året omkom 79 personer samtidigt som omkring 1 100 personer skadades. För att få ned antalet olyckor och dödsfall har de nu bestämt sig för att skärpa reglerna. Om du vill fortsätta köra elsparkcykel i Paris är det nu krav på både hjälm och reflexväst. Skulle du bli stoppad av polisen väntar böter.

Sedan tidigare finns regler om att ingen under 14 år får köra elsparkcykel och för de som faktiskt får det får den inte gå fortare än 25 km/h. Det är även förbjudet att skjutsa passagerare. Om det nya hjälm- och reflexkravet kommer att minska olyckorna återstår att se och det låter faktiskt rimligt med ett hjälmkrav även här i Sverige tycker vi.

BBC, via Feber

Förbjud elspark helt. Iaf allt som går över 20 km/h.

Sätt en åldersgräns på 18 år. Livsfarligt med alla kids som swishar förbi i tid och otid.

3 gillningar

Det är ju redan olagligt att köra elsparkcyklar som går över 20 km/h och har en effekt högre än 250 watt.

Ja, men att det inte får säljas alls.

Verkar som många föräldrar saknar koll och köper elsparkcyklar som går i typ 30-50 km/h.

Jag har iofs svårt att förstå att man överhuvudtaget köper elspark till sina barn.

Varför duger inte vanlig cykel längre?

6 gillningar

Ja min dotter tjatar hål i huvudet på mig varje dag (hon är 12). Det är nog främst tjatet från kidsen som gör att vissa viker sig. "Alla andra har en".

Jag däremot står fast och dottern får klara sig fint med sin cykel. Gällande försäljningen så blir det nog svårt att stoppa då det alltid går att köpa via andra länder sen kan ju butikerna friskriva sig idag med att skriva att den bara får köra på inhägnat området.

Om jag hade fått bestämma så hade jag velat se en åldersgräns på 18 år på elsparkcyklar. Slopa regeln helt att den bara får ha en motor på 250 watt och hastigheten ska vara strypt till 20 km/h per timme som idag. Att watten är på fåniga 250 watt är ofta en trafikfara då de blir så sanslöst slöa i uppförsbackar.

4 gillningar

Jag blir ju svårt om inte kompisarnas föräldrar sätter likadana gränser.

Kämpa på!

1 gillning

Yes! Vi kommer inte vika oss med tanke på olyckorna som man läser om nästan dagligen. Men det hjälper ju inte att vi har två lagliga elsparkcyklar i förrådet som bara ligger haha.

Lägg ansvaret på importören. Om importör/säljare blir ansvarig för att inga olagliga elsparkar kommer ut på vägen kommer det nog lösa sig. Från annat land? Då är köparen importör.

1 gillning