Palmes mördare

Palmeutredningen lades ner och mycket av förundersökningen blev plötsligt tillgänglig.
Ett spår vi måste tala om är ingenjören

Jag har flera gånger varit inne på hans twitterkonto och läst hans ilskna kommentarer om hur saker stavas och hans eviga krig mot vägsalt.

Nu framkommer det att han direkt efter mordet på Palme, eller som han uttrycker det, avrättning, tog på sig dådet och även skickade två tomhylsor till polisen.

Oavsett om ingenjören är skyldig eller ej så är det ännu tydligare att scandiamannen och beslutet att lägga ner utredningen inte var för att de nått vägs ände eller fått slut på spår.

1 gillning

Hade varit roligare om han hette Bengt Palmers. :drum:

Den utredningen behöver inte fler namnar

Min ”killgissning” är att utredarna hade på tok för mycket tokfransar att ta hänsyn till. Att då utredarna avfärdade denna haverist som plågat åtskilliga partier med sina idéer🤷🏻‍♂️

Tja, är det så konstigt.

För övrigt så är jag 100% för hans åsikter om vägsalt :wink:

Vi får på intet sätt utesluta Robert Gustavsson som möjlig gärningsman :wink:

2 gillningar

Elving Gruvedal hade kunnat avfärda brevskrivaren som skämtare. Men det fanns ett tillägg längst ner i brevet:

P.S. Tomhylsorna .357 magnum bifogas. D.S.

Två tomhylsor klirrade mot varandra i kuvertet. Och inte vilka mässingshylsor som helst.

De var av fabrikatet Winchester Western .357 magnum. Just den sorts ammunition som hade använts vid mordet på statsministern.

De säger själva i efterhand att det var av intresse

Du menar

Han verkar ha skrivit på något efter dokumentären, han är ganska tyst om sina tidigare åsikter nu

Tycker han glappar som den värst Chrille P på twitter just nu.

Jag kan hålla med dig om att hylsorna borde vara intressanta.

Men återigen, polisen lär ha haft bra mycket att hantera just då. Att de då avfärda honom som en rättshaverist kanske inte är så konstigt🤷🏻‍♂️

Nu kommer fler experter som anser att vapnet behöver hittas, men i så fall behöver utredningen öppnas igen? Eller har jag missförstått?

Ja, efter att det här framkommit går hans twitter helt bananas, misstänker att han fått en hel del nya följare. Så bäst att smida medan järnet är varmt, för sen avskrivs han antingen eller hamnar i finkan

Min gissning är att han är en tok/ haverist :man_shrugging:t2:

2 gillningar

Palme utredningen är lite som Linköpings utredningen. Gärningsmannen var inkallad till förhör men kom inte och då glömmer vi bort honom. I detta fall var det en släktforskare som löste det och här kanske det blir en ingenjör. :joy::joy:

Det finns så mycket att skriva om detta.
Om uttrycket att ta en kula för laget accepteras i detta ärende så är det exakt vad Krister Petersson gjort. Hur bli av med Palmeutredningen och alla de kostnader och arbetstimmar det förorsakade och riskerade att förorsaka i framtiden? Jo, se till att en av Sveriges skickligaste åklagare lägger ned fallet, oavsett om underlaget är skakigt eller ej. Krister Petersson gjorde just det, med egen namnteckning och eget rykte i potten. För det allmännas bästa.

Det är en tragedi som bara skådats i de Grekiska dramerna vi fått via Palmeutredningen genom åren. Starten på utredningen och det första året garanterade att fallet inte skulle lösas. På något sätt har tragedin fortsatt av egen kraft. Denna revolver,saltaktivistens, har tydligen inte provskjutits. Patronerna är borta. Mannen hittades aldrig, då.

Det krävs en slump större än ett meteoritnedslag som skapade Siljanringen för att hitta den skyldige. Nu skedde ju ett sådant för cirka 380 miljoner år sedan. Det är länge sedan. Mycket länge sedan. Men det kan ju vara dags igen.

Är då denna saltaktivist svaret på våra böner? Tveksamt. Åklagaren kan såklart öppna en förundersökning och därmed beordra vissa aktiviteter. Kommer man att göra det? Tveksamt. Det går emot själva tanke att en gång för alla stänga utredningen och gå vidare.

Men kommer det fram ytterligare uppgifter som på allvar är intressanta så kan ju en ny förundersökning öppnas. Konstigare saker har ju hänt.

Men återigen väcks en vrede över den totala inkompetens som Palmeutredningen kännetecknats av. Troligen var det efter ett år redan klart att detta aldrig skulle lösas. 1997 var alltså allt kört. Att någon till slut hade stål i nävarna nog för att våga stänga detta ärende är ändå imponerande. Det må ha varit fel i en mer gudomlig värld. Men då vi lever i människornas värld, finner jag bara respekt för den som orkade och vågade göra det som krävdes.

1 gillning

Vem som är mördaren vet jag inte. Däremot så är det rätt klart att polisspaningen fördröjdes med avsikt. Ska man bara läsa en bok om Palmemordet så tycker jag Inuti labyrinten är den mest genomarbetade, med mycket fakta:
https://efolket.eu/spaningarna-efter-olof-palmes-mordare-fordrojdes-med-avsikt/