Paket från Kina kommer bli svindyrt igen

Från sajten:
{featuredimage}

2022 införs en ny kemikalieskatt på kläder och skor som kommer påverka dem som gillar att handla dessa produkter utanför EU-gränserna.

Deklarationsavgiften kommer att höjas från dagens 75 kronor till uppemot 200 kronor och det är kunden själv som kommer få stå för den här kostnaden.

Den nya kemikalieskatten ska hjälpa till att fasa ut farliga kemikalier och kostnaden kommer beräknas på vikt. Så summan på 200 kronor är en uppskattning av vad den vanliga konsumenten handlar idag. Posten själva ställer sig frågande till beslutet och hade gärna blivit tillfrågade av regeringen innan beslut togs. Posten behandlar tiotusentals paket från Kina och andra länder utanför EU-gränserna dagligen och beslutet kommer drabba både dem och deras kunder kraftigt.

– Det skulle behöva anställas väldigt mycket människor för att kunna administrera det här. Konsekvensen blir ytterligare avgifter mot konsument, för nån behöver ju betala för den extra arbetskraften som vi tar in, säger Peter Hesslin chef för e-handel på Postnord.

Via: Sveriges Radio.

Är det en allmän skatt på kläder eller bara kläder som är tillverkade med vissa kemikalier?

För om det bara är vissa kläder, då blir det lite skumt om man ska lita på att kineserna är ärliga.

Sen är det över ett år innan det hela slår in.

Det blir 200kr i avgift mot idag 75kr i avgift, på allt som kommer från utanför EU, precis som idag.

Generellt sett är frakten för billig miljömässigt sett.

Nu står det klart och tydligt, kläder och skor.

Om leverantören markerar tydligt vad det är då ska det bara gälla kläder och skor.

Det kan man tycka och det får man tycka.

Det kommer väl att göra att handeln utanför EU kommer att minska drastiskt skulle jag tro. Tull & moms ska väl också betalas utöver de 200:-.

Yep. Iaf moms, om man nu inte köper massa grejer som måste tullas.

Måtte vi få till ett utträde ur Europas ”Förenta” Stater…

Du menar så det blir 200:- på alla paket? :joy::joy:

Jag handlar nästan bara inom EU, då vet man vad det kommer att kosta + att Postnord slipper hålla paketet som gisslan en månad på ren jävelskap.

2 gillningar

Skulle det vara lösningen tror du? :laughing:

Inte nödvändigtvis för detta för detta, detta är ju bara ytterligare symbolpolitik från våra inkompetenta förtroendevalda, men för massor av andra problem absolut. Det är dock en helt annan diskussion.

Så då var ditt inlägg meningslöst eftersom det inte var förslag på en lösning. Gotcha

Det hade garanterat haft påverkan men hur vet vi ju inte nu.

Dina två inlägg vet vi dock var däremot helt värdelösa, som endast försöker agitera mot mig :wink: Och vaddå ”förslag på lösning”, det finns inga frågor som kräver svar kring denna tråden bara diskussion kring ämnet vad jag vet.

Så vad var meningen med ditt inlägg om inte ett förslag på en lösning. Med som du säger det var inga frågor så ditt inlägg ter sin än mer meningslöst. Sen när man nu ser cirkus Brexit så förstår man att andra kostnader kommer uppstå som får 200:- att blekna i sammanhanget.

Din sandlåda här kommer jag inte att delta i :slight_smile: Ha en trevlig kväll iaf :slight_smile:

Så vad var meningen med ditt inlägg? Om det inte var för en diskussion så måste man dra slutsatsen att det var ett trollinlägg.

Transporter är generellt alldeles för billiga så detta är väl bra. Kan man fiska räkor utanför Norge och skicka dem till Asien för att sedan handla dem här i Sverige med vinst för affären är något fel i mina ögon

Detta har inte med transport/fraktkostnader att göra.

Men jag håller med när det kommer till transport.

Sorry där tappade jag bollen :slightly_smiling_face: