På måndag kan du lämna ID-kortet hemma

Från sajten:
image

Att lämna plånboken hemma har varit en dröm för många länge men nu kan det äntligen bli verklighet.

På måndag släpper Bank-ID en uppdatering till sin app, där du som har ett mobilt Bank-ID kommer att kunna registrera dig för ett Digitalt ID-kort. ”Det finns en stor efterfrågan hos våra användare efter ett digitalt ID-kort i mobilen. Idag använder vi mobilen till allt ifrån att betala i butik till att åka buss, och från och med idag kan du också ha ditt ID-kort i mobilen. Vi vill erbjuda smidig och framför allt säker identifiering i fysisk miljö. Det är ett logiskt steg i utvecklingen att förenkla vardagen ytterligare för våra användare” säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert på BankID.

BankID är en statligt godkänd e-legitimation med hög säkerhet. Användningen av ditt digitala ID-kort skyddas av ditt BankID eftersom du identifierar dig varje gång du ska visa det. Dessutom finns många tekniska skydd som ett fysiskt ID-kort inte har, som ljud och bildeffekter, kopieringsskydd och rörlig QR-kod. Det blir därför lättare för den som kontrollerar din identitet att göra rätt och säkerställa äktheten. Digitalt ID-kort från BankID rekommenderas av branschorganisationen Svensk Handel.

Så här aktiverar du ditt digitala ID-kort:

  • Öppna BankID-appen och klicka på ikonen ”ID-kort”, därefter identifierar du dig med BankID för att kunna aktivera ditt digitala ID-kort.
  • Du behöver ditt giltiga svenska pass eller nationella ID-kort utfärdat av polisen. Följ instruktionerna för att läsa av identitetshandlingen.
  • Nu är ditt digitala ID-kort klart att användas.

Ytterligare instruktioner och information hittar ni här.

Via: Pressmeddelande

7 gillningar

Bara ett krux med det hela,
Vart kommer man kunna identifiera sig med det?

Från deras sida:
Företag och myndigheter väljer om och när de vill acceptera det digitala ID-kortet. Vi hoppas och tror att många kommer vilja göra det.

Är ju många ställen som funkar med Freja och de tror jag kommer vara snabba att godgänna även BankID

1 gillning

Ett bra komplement till att börja med men id kortet får vi nog dras ett tag till med.

1 gillning

Jag lär skaffa ett pass eller nationellt id nu alltså, dock har jag kört utan legitimation på mig senaste åren :smiley:

Det här är ju trevligt. :slight_smile:

Rätta mig om jag har fel men det räcker väl med pass om du framför ett fordon? Det polisen efterfrågar är väl att man ska kunna bevisa att du är du, behörigheten ser de väl ändå i sin dator? Sen säger jag inte att det digitala är godkänt, det kommer nog ta tid.

Äntligen!

Om polisen godkänner detta så borde därmed gå att använda istället för att ha körkort med sig. Eller?

Jo precis, men har inte blivit stoppad ännu :sunglasses:

Verkar ju som det räcker om frun kan identifiera mig, men då lär jag ha henne med mig också :sweat_smile:
https://lagen.nu/1998:488#K9P2S2

1 gillning

Frågan vilket som är bäst, kortet eller frugan. :joy::joy:

Det räcker med det eller annan identifiering, eller en passagerare som intygar att du är du.

Att stora medier lyfter det tror jag påskyndar implementeringen kraftigt.

Till och med tydligt i det digitala flödet.

3 gillningar

Har pratat med deras pressansvarige och alla frågetecken kommer suddas ut när det väl är implementerat sen. Men jag tolkade det som att ambitionen är att du mer eller mindre ska kunna lämna ditt ID hemma i alla situationer. De erbjuder denna tjänst men sedan är det upp till myndigheter etc att implementera.

2 gillningar

Spännande,

Sedan 2021 har mitt id-kort legat i bilen och jag har använt Freja+ som redan är en statligt godkänd e-legitimation - hur skiljer sig BankIDs från den?

2 gillningar

Tänk om den inte fungerar på iOS 17 beta. :sweat_smile:
Snart vet vi!

1 gillning

Svårt se polisen godkänna det.

Var helt rätt beslut att köpa ett Nationellt-ID kort för 100 spänn i december. :v:

2 gillningar

Du ska egentligen ha ditt körkort med dig vill jag minnas, men tror det är mycket upp till polisen som stoppar dig och vilket humör hen är på, kan du identifiera dig på ett sätt som dom är nöjda och deras system visar att du har körkort tror jag många nöjer sig. Men självklart kan den nitiska ge dig böter för du inte hade körkortet med dig.

bolaget , kk , posten , apoteket , spel där man använder , undrar när allt de funkar