Övervakningskamera till garaget

Min elcykel blev stulen i vår föreningsgarage. Behöver sätta kamera ovan en viss plats. Fick förslag på denna: TP-link Tapo C200 Trådlös övervakningskamera. Ska kopplas till SD-kort. Det är väl ett bra förslag eller finns det andra bra som fungerar utan Wifi?

Den fungerar, eller vilken annan kamera som helst med SD-kort, du måste ändå konfiguera kamerorna via WiFi.

1 gillning

Finns ju denna som du kopplar upp via 4g https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskameror/arlo-go-overvakningskamera-med-4g-anslutning-p97664

När du säger föreningsgarage? Är det ett garage fler har tillgång till än bara dig?

Tips!

Kolla upp det juridiska!
Titta på åtelkameror, de behöver ingen uppkoppling.

Flera bilar. Tror i alla fall att alla som har sin bil och div går med på det om jag riktar kameran enbart mot där jag har mina cykel.

Har andra tillgång till det utrymmet är det absolut inte ok. Förslagsvis fixar du en trasig kamera som attrap i stället!

Vi har redan en urusel liten kamera i fastighetens huvudentrén som alla i föreningen har gått med på att ha. Kollade på filmerna och såg ingeting samt att det tar tid att gå igenom när man inte vet vilken dag min cykel blev stulen. Den filmar konstant i stället för att filma när det händer någonting.

Konfigurera görs väl bara 1 gång? via iOS i så fall.

En bekant fick sina cyklar stulna. Han skaffade en Arlo Go för att fånga tjuven på bild om den kom tillbaka. Då kan det se ut såhär:

Japp.

1 gillning

Kommer det verkligen att fungera att konfigurera en sådan kamera och sedan förvänta sig att det skall fungera utan att den är uppkopplad?

Det tror inte jag🤷🏻‍♂️

Spelar in på SD-kortet. Själv hade jag valt typ en åtelkamera för ändamålet.

Det är en del att tänka på när det gäller övervakningskameror även i bostadsrättsförening.

Åtelkamera har jag kollat lite. Dom går på batteri verkar som. Svårt att göra sig en uppfattning.

Klart att man ska ta hänsyn till var som är lämpligt. Ibland är det bäst att inte fråga? I mitt fall så kommer kameran riktas enbart mot min cykel som är i ett hörn i garaget där ingen annan passerar. Man måste ju ta saken i egna händer när polisen inte hinner med med alla dessa stölder.

Har du tillgång till fast vägguttag för ström och wi-fi i garaget?

Kan ju vara bra att veta vad som gäller så att man inte åker på exvis böter.

Inte Wifi. Vägguttag kan det hända att det inte finns. Så det måste bli på batteri. Varför frågar du det? @Yoke

Har du inte fått tillstånd från styrelsen har du ingen rätt alls att sätta upp någonting på ett ställe där du inte har underhållsansvar (läs utanför egna lägenheten).