Organisera foton med GPS-tagg

Någon som vet hur man lägger upp ett smart album i Photos med tex bara bilder från Stockholm? (GPS-tag)

Det valet finns inte när man skapar ett smart album.
Har inte testat själv men skall visst gå genom en omväg.

But you could use a work-around: First select all photos taken in a special place in the Places album:

  • Click the “+” button to zoom in, until you are seeing the place.
  • Now click the photo thumbnail on the map and select all photos at this location.
  • Then enter ⌘N to create a new standard album with all photos from this location.

A standard album can be used in a smart album with the rule “album is …”.

Or assign a keyword to all photos taken at a special location and use the keyword in your smart album.

Tack!

Synd att det inte går, man får alltså tagga alla nya bilder med tex “Stockholm” så fort man varit där och tagit nya bilder…

@Apple do it!

Skickat en feature request till Apple nu…

Jag trodde de flesta hade stängt av GPS taggningen på fotona.

Varför då?

Om man nu inte kör göögle (folie hatt osv…osv :hugs:)

Jag vill ha det för både kund och privata bilder. Galet smidigt att bara få in allt från en viss punkt/stad/plats i samma mapp automagiskt. Utan att behöva använda karta och zooma in och ut som en som nyss fått sin första iPhone :rofl::rofl:

1 gillning

Tänkte mest att folk inte vill exponera alltid var de befinner sig. Var ju lite liv för några år sedan när det var förvalt med GPS info på bilderna. idag får man ju slå på det själv om man vill ha med infon.

1 gillning

Det är för eget bruk. När man postar bilder tar man alltid bort exif-datan.

Postar du här fixar @esse bort exif datan.

Det gör jag själv. Har en genväg för det :grin:

bild

1 gillning

Jo det finns många lösningar på detta.

Safari tar bort Exif-data vid uppladdning.

Jag kör Firefox och litar fullt på Esse. :joy::joy:

Bör ju även Messages också göra, iof kanske man inte har något att dölja till sina vänner (inte alltid man skickar till en vän iof)

Vill jag vara säker på att inte dela info om bilden så brukar jag ta en skärmdump av bilden bara och dela den , visst det blir inte samma kvalitet men då är man säker på att inget mer än bilden är det som delas

1 gillning

mm samma, ett bra life-hack :star_struck: