Orangea pricken?

Igår höll jag på att försöka hitta ett sätt att delta på en fest digitalt, det var helt plötsligt svårare än vad jag trodde. Jag testade olika appar och tjänster, bl.a WhatsApp. Nu på morgonen upptäcker jag att den orangea pricken finns, men bara i vissa program. Alltså den syns bara när vissa program är det aktiva fönstret på skärmen.

När jag går in i kontrollcenter så säger den att det är WhatsApp som har en aktiv(?) mikrofon.

Är det så att mikrofonen är aktiv? Kan jag stänga av den? om jag klickar på mikrofonknappen kommer jag bara till ett läge där man kan Juster mikrofonen.
Skärmavbild 2022-03-13 kl. 09.28.01

Inställningar → Integritet → Mikrofon

Tänk på att du inte kan ringa eller skicka röstmeddelanden med WhatsApp om du inte ger tillgång till mikrofonen.

Såg nu att det är på Mac. Då ligger integritetsinställningen inte riktigt på samma ställe men den finns där också:

Jag tänker att den oranga pricken syns när mikrofonen används av ett program, men att man i sin tur kan muta mikrofon i tex whats up. (bör ju iof den oranga picken byta färg eller försvinna…) hmm

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Appar och tjänster som spårar oss

Problemet är att jag vill att WhatsApp ska ha tillgång till mikrofonen när jag använder WhatsApp för samtal. Men jag fattar inte varför vissa program indikerar att telefonen är igång när jag stängt ned WhatsApp.

Testade att stänga av mikrofonen via integritet. Den lyser fortfarande. Får testa att starta om datorn och se om det är något som hakat upp sig.

Det kan haka upp sig, ibland lyser min webkamera fast program är avslutade.

Pricken försvann när jag startade om datorn.

Vi har väl alla varit där någon gång…

Jag hade problem med att WiFi indikatorn på macen snurrade och snurrade på fredag. Jag hade uppkopplat nätverk (wifi) - vilket jag kunde kontrollera via Wifi Signal appen men “tårtbiten” stannade aldrig

Lösningsplan - som din - slå av datorn när jag gick iväg från jobbet. Nu idag så är allt som det ska efter omstarten.

2 gillningar

Norsk reset.

1 gillning

För helvete det heter brandgul Redirecting...

:laughing:

SAOL…

Min hjärna vill gärna stava orangea som oranga… Men vetskapen om stavningsregler leder till att jag skriver brandgul…:sweat_smile:. Skämt åsido, men orangea är väl en väldigt märklig svensk stavning? På ett så vanligt ord som en färg? Men men…:grin:

Det är ett låneord från arabiskan vad jag vet. Brandgul är ett äldre ord därför använde jag det :wink:

Denna förklaring från SAOL gillar jag nästan ännu mer :slight_smile:

Och jag blev så nyfiken så att jag försökte hitta de första förekomsterna

Brandgul: 1530 talet
orange: 1650 talet

De har funnits med rätt länge