Öppet köp hos Elgiganten (mobiltelefon)

Beställt en mobiltelefon från Elgiganten. Via nätet till ombud.

De skriver på sin sida att öppet köp på tex mobiltelefon EJ GÄLLER vid öppen förpackning… vad gäller vid distansköplagen??

Visst har jag rätt att öppna förpackning och ÄNDÅ ha rätt till öppet/ångrat köp via distansköplagen om den är köpt på nätet? Eller kan de neka det med lagligt stöd?

Distansköplagen gäller. Men du skulle väl aldrig ångra dig? :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade inte chansat att få igenom ett återköp när det uttryckligen står att de är undantagna, (tillsammans med andra saker som in era lurar med mera). Nu har jag för mig att vid distansavtalslagen ska man kunna öppna och känna försiktigt, men butiker kan vägra att ta tillbaka det och strunta i lagen. Sen får man väl själv processa vidare med allmänna reklamationsnämnden med mera. Orkar man lägga den tiden det krävs ifall företaget skulle vägra är upp till en själv.
Det var intressant att läsa deras ”argument” till att undanta mobiler.::man_shrugging:t2:

Från sajten: ”
Varför är dessa uteslutna från öppet köp policyn?

Mobiltelefoner är uteslutna då alltför många har missbrukat möjligheten med öppet köp på dessa. Öppet köp är en lösning som är menad för att göra det säkert att handla hos oss, men det är inte meningen att policyn ska användas för att få en ny produkt med jämna mellanrum. De övriga produkterna är uteslutna då det inte är möjligt för oss att sälja dem vidare.”

Edit Jag hann faktiskt köpa in ear lurar får några år sedan då de inte var undantagna från öppet köp på Elgiganten. Köpte Airpodspro och valet föll på Elgiganten just för att det skulle gå att returnera, då jag har haft oerhört svårt att hitta passande in ear lurar

Elgiganten kan inte friskriva sig från lagar. Den gäller och har läst om många som köpt mobiler på nätet som sen lämnat tillbaka (på distans och i butik). Vissa anställda i butiker har bråkat men när lagen kommer på tal så har det inte varit några problem.

Det du refererar till är köp i butik och dess policy kring öppet köp, där gäller inte den lagen.

Visst förstår jag att de inte kan friskriver sig från ansvar och lagar, men de anställda eller kundtjänst kan bråka med en i mer eller mindre utsträckning. Och är man själv inte påläst eller påstridig (ifall de skulle bara väldigt motsträviga) så kan det bli en jobbig situation, där processen kan dra ut på tiden.
Jag har fått lämna tillbaka såklart med motsträviga säljare, (där distansavtalslagen är tillämplig) men vissa butiker/anställda har stått på sig ganska länge.
Sen brukar Elgiganten vara väldigt generösa tycker jag enligt mina egna erfarenheter när det häller återköp eller reklamationer.

Om någon borde veta vad som gäller är det väl du? :joy::joy::joy:

Vi andra behåller ju sakerna vi köper. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Man har 14 dagar på sig att lämna tillbaka via distanslagen om man har köpt på nätet. Lämnade tillbaka min Google Pixel 7 till Elgiganten på det sättet. Använde den i 3 dagar.
Men man har ju märkt att vissa Elgiganten butiker krånglar till det.

1 gillning

Bra att veta. Har beställt en Pixel 6a. Men vet ju ej alls hur de är? Om de lider av samma barnsjukdomar som 7/7 pro? Eller ens om man trivs med den. Tänkte ha den som second till min iPhone. Men ja. Får se om jag ens öppnar den eller ej :wink:

Google Pixel ses väl som några av dom bästa Androidmobilerna i alla fall. Utan att haft någon själv dock. Men läst lite om dom. Själv lite inne på en Pixel 6a. Antar att du köpt den för 3k vilket är ett bra pris för den.

Stämmer :slight_smile:

1 gillning

Känner igen den här diskussionen från en tidigare tråd jag inte hittar nu.

Det gäller att förstå skillnaden på Öppet köp och distansköplagen.

Öppet köp är en grej som företaget erbjuder. Det betyder i Elgigantens fall att du har rätt att köpa en produkt i butik eller online och testa den i 30 dagar. Detta gäller även företag. Öppet köp finns under punkt 4 i köpvillkoren och är alltså, åter igen, helt frivillig.

Här finns vissa undantag. Ett sådant undantag är mobiltelefoner som du inte har rätt att köpa i butik eller på nätet och testa i 30 dagar för att sedan lämna tillbaka.

Parallellt med detta finns det som många påtalat 14 dagars returrätt via distansköplagen. Denna hedrar förstås Elgiganten men det är inte information som ni hittar under öppet köp utan under punkt 7 "Ångerrätt" i köpvillkoren.

I de flesta fall korrelererar undantagen runt öppet köp och distansköplagen i form av att man inte kan retunera hygien-varor, öppnade program- eller spel-förpackningar. Värt att tänka på att det råder konsensus att in-ear-hörlurar som är använda (öppnad förpackning) ej går att retunera på grund av ja... andras öronvax.

Den enda diskrepansen är mobiltelefoner. Det betyder följande. '

  • Mobiltelefoner köpta i butik kan ej retuneras.
  • Mobiltelefoner köpta via företaget kan ej retuneras (Då distansköplagen endast gäller privatpersoner).
  • Mobiltelefoner köpta online av privatperson kan retuneras inom 14 dagar (till skillnad mot 30 dagar för övriga produkter).
5 gillningar

Mig veterligen gäller distanstävlingen på mer eller mindre allt du köper online (nån friskrivning kan säkert finnas), men då gäller retur endast i oöppnad förpackning. Så produkten ska returneras skicka för att kunna sättas upp på hyllan igen och säljas till fullpris.

Har inte NetOnNet jäkligt schysst villkor avseende detta? Köper du något där (online/butik) så får du testa i 30 dagar och returnera med rätt till full återbetalning så länge den returneras i nyskick (annars har dem rätt till att göra ett prisavdrag).

Tack för utförligt svar!

Är du medlem tror jag det tom är 90 dagar ångerrätt