OpenAI bekräftar att flera ChatGPT-prylar lanseras snart

Från sajten:

OpenAI har nu bekräftat att företaget arbetar på flera olika ChatGPT-enheter. I en ny intervju säger OpenAI:s president Greg Brockman att satsningen omfattar en hel produktfamilj och att vi kan räkna med att få se de första prylarna inom en snar framtid. Däremot vill han fortfarande inte avslöja exakt vad som är på väg.

Enligt Brockman är målet att vi ska prata med våra prylar i stället för att skriva på dem. Han tror att rösten kommer bli det naturliga sättet att använda AI framöver. Samtidigt avfärdar han oron kring Apples pågående stämning mot OpenAI och säger att företaget fokuserar på att utveckla sin egen teknik, inte någon annans.

Digital Trends

Jag tror på det när jag ser den färdiga produkten som går att köpa. Man kan nog prata med en högtalare i hemmet. Men man kanske inte vill prata i bussen där alla lyssnar eller i offentliga ställen. Jag tror att i många fall vill man skriva istället. Att rösten ska ersätta allt har jag svårt att tro.

Det är nog störande redan nu då folk babblar på i en högtalar mobil på hög volym. I många fall i onödan.

1 gillning

Jag pratar in i mobilen som en smörgås i stället för att skriva. Wispr Flow-appen är rätt nice. Funkar smidigt i appar som iMessage och ChatGPT/Claude.

Tror att OpenAI:s prylar kan bli en hit, även om det nog lär komma en del arga insändare.

Är det inte i ett gruppsamtal behöver man inte prata som i en smörgås. Är man i en restaurang eller liknande miljö kan man tänka till lite och visa hänsyn till andra. Lägg mobilen mot örat och prata som vanligt. Är det mer avsides så för all del prata med högtalarfunktionen.

Men till OpenAI, de bränner mycket pengar. Jag undrar om de verkligen kommer ut med en hårdvara på ett bra tag? Men man får se.

2 gillningar

Varför är det ett "mål"? Varför ska tech folk behandla alla människor som om de vore funktionshindrade?

1 gillning

Just med mobiler var jag med om en rolig anekdot för något halvår sen på en pub. En finska på kanske 25 år kom in och började prata med högtalarfunktionen med sin väninna antar jag, blev rätt störande efter en 40 minuter för alla som satt där. Volymen var på högsta volym så man hörde bägge två. Till slut sa personalen till. Men hon blev så arg eller förnärmad så hon avvek omedelbart. Men det blev lite lugn och ro för oss andra gäster.

Men man funderar ändå på vilken gadget Open AI ska släppa? AI kan ju byggas in i befintliga mobiler, hörlurar, smartklockan. Vilket Apple, Samsung och Google redan har.

Nåt sånt som Humane AI Pin blev ju ingen hit. Gjorde en bild med Meta AI som det var ungefär.

1 gillning

Lyssnar du på Altman så är vi funktionshindrade allihop, förutom han själv då.

Anledningen till att jag pratar i mobilen som en smörgås är att jag behöver se skärmen.

Jag håller inne Action-knappen, Wispr Flow aktiveras och transkriberar det jag säger till ett urklipp. Sen är det bara att klistra in i iMessage, Claude eller GPT.

Så länge man inte pratar högre än någon annan på bussen eller tåget tycker jag inte det är konstigare än ett vanligt telefonsamtal.

Har även börjat ta vanliga samtal på högtalare ibland. Då säger jag “Du är på högtalare.” Tycker det är schysst, och det är ändå nästan bara familj och nära vänner som ringer.

Det mest intressanta är deras AI telefon:

Blir det en fork på Android eller ska de göra ett nytt operativsystem från grunden?

Något annat är inte möjligt, vibe-kodad fork av Android.

Helt ointressant.

En telefon låter märkligt. Poängen är väl att vi ska prata med AI, inte med andra människor. Telefonen känns dessutom som gårdagens teknik.