OnePlus 11 5G är en av de bättre mobilerna just nu

Från sajten:
image

Ingen har väl undgått att OnePlus lanserat sin senaste flaggskeppsmobil, OnePlus 11 5G? Vi har testat denna nu under ett par veckors tid och gillar den skarpt!

Kinesiska elektroniktillverkaren OnePlus lanserade sin senaste mobiltelefon OnePlus 11 5G vid ett stort event den 7 februari i New Delhi, Indien. Jag var inbjuden från OnePlus för att delta på plats vid lanseringen och givetvis så ställer vi på Teknikveckan upp för våra läsare och här kommer nu en något försenad recension av OnePlus 11 5G, den senaste mobiltelefonen från företaget. Förseningen av recensionen beror på att jag efter att ha landat hemma igen hann vara hemma i 12 timmar innan jag akut fick opereras för en sprucken tarmficka – något jag givetvis inte hade räknat med men så blir det ibland.

Här är mina intryck av nya toppmodellen OnePlus 11 5G samt lite intryck från resan till Indien, eventet Cloud 11 och hur saker och ting fungerar där.

Det här är OnePlus 11 5G

Inför eventet Cloud 11 fick vi översänt ett exemplar av OnePlus 11 5G samt de helt nya hörlurarna OnePlus Buds Pro 2 för att bekanta oss med. I denna recension är det fokus på mobiltelefonen OnePlus 11 5G, hörlurarna recenseras i ett separat test inom kort. Allt är förpackat på ett trevligt och inbjudande sätt så fokus på upplevelsen av att packa upp produkterna.

Förpackningen för mobiltelefonen är stilren och nertill framgår tydligt att Hasselblad finns med på ett hörn. Att modellnumret är 11 går inte att missa heller.

I förpackningen för mobiltelefonen finns förutom själva mobilen en kraftfull laddare som ger 100 W snabbladdning. Att hela telefonen laddas från noll till hundra på 25 minuter tror jag räcker till för det flesta. Batteriet är dessutom på 5000 mAh vilket innebär att du klarar dig ett tag mellan laddningarna.

Laddkabeln som följer med sticker ut med sin röda färg som är symptomatisk för OnePlus men frågan är varför de använder USB A till laddaren… Utöver mobilen, laddaren och laddkabeln finns även lite dokumentation som hjälper dig att komma igång och lite mindre dekaler.

OnePlus 11 5G har en skön byggkvalitet med trevliga detaljer. Mobilen ligger skönt i handen och känns tunnare än vad den är tack vare kanterna som smalnar av något. Baksidan har en vackert borstad yta som ger ett kvalitativt intryck. Överlag ger designen ett lyxigt intryck som man gärna visar upp.

På sidan av OnePlus 11 5G finns nu återigen det saknade skjutreglaget som låter dig välja mellan tyst-, vibrations- och ringsignalsläge. Ett smidigt och smart sätt att snabbt kunna välja utan att behöva väcka mobilen och göra ett aktivt val via snabbmenyn.

När det gäller kameran i OnePlus så består denna av 1 styck 32 MP telelins för porträtt, 1 styck 48 MP vidvinkellins samt 1 styck huvudkamera på 50 MP och en blixt med DUAL LED. Frontkameran är på 16 MP vilket räcker långt när det gäller att ta selfies. Att Hasselblad haft ett finger med i spelet framgår också tydligt och det visar sig inte bara vara skryt, bilderna som tas håller hög kvalitet vilket vi kommer till längre fram.

Jag gillar också att man gjort kamera-ön heltäckande så att inga linser sticker ut vilket gör den lättare att hålla ren från damm och smuts.

Operativsystemet Oxygen OS13

När OnePlus 11 5G startas upp tas vi igenom sedvanliga steg för att komma igång med mobilen. Vi ser att operativsystemet är OxygenOS som baseras på Android 13.

Upptill i vänstra hörnet hittar vi frontkameran av typen “punch-hole” vilket jag tycker är ett smidigt sätt att integrera kameror på. Inga flärpar, notchar eller andra öar som tar upp någon större plats utan en mer stilfull lösning i mina ögon.

Skärmen är för övrigt en 6.7″ 2K Super Fluid AMOLED med LTPO 3.0 vilket optimerar användningen och ser till att skärmen inte äter batteri vid användning. Färgerna på skärmen är mycket bra och skärpan likaså, här har man inte snålat på specifikationerna utan sett till att hela upplevelsen är på topp!

OxygenOS har ett trevligt gränssnitt som inte stör utan det är stilren och funktionellt. Mobilen kommer heller inte fullproppad med en massa onödiga programvaror vilket är trevligt att se. Att det finns mindre skavanker när det gäller språket kommer säkert att rättas till, inte minst avstavningar som ses på bilden nedan. Uppdateringsfrekvensen på 120 Hz gör att allt rullar på smidigt när man skrollar på skärmen.

Överlag tycker jag att OxygenOS är ett rappt och snabbt operativsystem som fungerar bra på den nya Snapdragon 8 Gen 2 Mobile-processorn. Enstaka gånger under testets gång har jag däremot upplevt att kameran hängt sig varpå zoomen inte fungerat som den skulle. En omstart senare av kamera-appen så var allt som sig bör men dock, vid det där unika fototillfället så vill man bara att det ska fungera.

En sak som jag också uppskattar med OnePlus 11 5G är mobilens always-on-display som ser till att du är uppdaterad med tid, datum, väder och vilken låt som spelas upp på Spotify – smidigt och behändigt!

Kameran i OnePlus 11 5G

En av de stora sakerna som lyfts fram med OnePlus 11 5G är kameran i mobilen. Här har man tagit hjälp av välkända Hasselblad för bearbetningen av bilderna och när det gäller resultatet är jag benägen att instämma i att det är bra, förbaskat bra till och med. Jag har under testets gång t tagit en stor mängd bilder, inte minst vid besöket i Indien och då i olika miljöer. Överlag är jag nöjd med bilderna som tagits och såväl närbilder som bilder i svårare miljöer ger bra resultat.

Närbilden nedan på den bevingade pollineraren som är fullt upptagen med att suga nektar i en blomma visar upp detaljerna på ett snyggt sätt. Skärpa, färger och inte minst vingarna visar upp en tydlighet som många gånger kan försvinna vid närbildsfotografering.

En annan närbild på en växt visar också på klara färger och en detaljrikedom som man bara kan vara nöjd med. Såväl detaljerna som färgerna framträder vackert i solen och även om förhållandena var optimala här så lyckas bilderna bli riktigt bra. Ha i åtanke nu att de dessutom komprimerats när de laddas upp på hemsidan så originalet ger mer att arbeta med vid efterbehandling.

Vid besök i ett tempel blir även här detaljerna och skärpan bra, då bilden är tagen i motljus inomhus. Färgerna runt om är naturliga och skarvarna i golvet framträder tydligt.

Sent på kvällen efter eventet togs denna bild på utomhusområdet. Förvisso till viss del upplyst men färgerna på porträtten och konstgräset syns bra liksom skärpa på kravallstaketet så även bilder som tas under sämre förhållanden tenderar att bli bra.

Vi snubblade också på en ceremoni sent på kvällen en av dagarna och även här lyckas bildresultatet bli bra tycker jag. Nu är jag ingen fotograf till yrket men har tagit åtskilliga tusen bilder genom åren med olika typer av kameror. Att snabbt kunna få upp mobilen och ta en bild på det som passerar är guld värt och här syns människor, utsmyckningar och belysningen bra med tanke på mörket och rörelsen på plats.

Även mitt på dagen blir resultatet bra när man tar bilder med OnePlus 11 5G. Här är en fontän invid sevärdheten India Gate som får med vattnet på ett naturtroget sätt. Ingen distorsion eller förvrängning i kanterna eller från fontänen vilket är mycket bra för en mobilkamera.

I bildgalleriet har jag lagt upp lite fler bilder från resan till Indien där en del av dessa har många detaljer som framträder bra. Oavsett om det är närbilder eller bilder tagna på folkvimlet och de imponerande kabeldragningarna så tycker jag att resultatet är bra och återger verkligheten på ett naturtroget sätt. Samarbetet mellan OnePlus och Hasselblad för OnePlus 11 5G är verkligen lyckat som jag ser det!

Eventet Cloud 11 med OnePlus i New Delhi, Indien

Det var en storslagen och global lansering som OnePlus slog till med i New Delhi i Indien. Journalister från flera länder var inbjudna liksom många av varumärkets community-medlemmar. Mer än 2000 människor tog plats i det specialbyggda tält där lanseringen hölls. Just Indien är företagets största marknad så uppslutningen var enorm här.

Efteråt var det dags för media att se produkterna i verkligheten även om vi haft tillgång till såväl OnePlus 11 5G som OnePlus Buds Pro 2 sedan ett tag tillbaka så var det också möjligt att se och känna på den nya OnePlus Pad som också presenterades. Här fanns också en del produkter att titta närmare på men som dessvärre inte är lanserade i Europa, bland annat en helt ny tv-apparat.

Hela arrangemanget Cloud 11 var väl genomfört och stundtals kände man sig som en rockstjärna som kördes runt och togs om hand om på bästa möjliga sätt. En i alla bemärkelser minnesvärd resa, inte minst för att jag på nära håll fick uppleva ett Indien som jag inte besökt tidigare. Jag skulle inte kalla det för ett välorganiserat samhälle eller för att trafiken tillhör det övre skiktet när det gäller säkerhet.

Här samsas bilar, lastbilar, tuk-tuks, rickshaws, cyklar och människor i en oförklarlig röra på datorn. För mig kändes det stundtals som att nu är den sista stunden kommen, när en bild svänger höger men blinkar vänster och samtidigt hänger på tutan i en rondell när två damer kommer gåendes helt oberörda mot trafiken. Dessutom envisas bilisterna ofta med att köra mitt emellan två filer, vilket ibland var en fördel för då kunde en bil köra om på varje sida…

Att köra bil på egen hand här skulle jag inte råda någon som inte har full koll på allt över, bakom, under och vid sidan om sig – imponerade trots allt att inte fler olyckor hände… När tystnaden sedan infaller efter att ha vistats i trafiken en stund blir en skön upplevelse för av någon anledning så tutas det konstant oavsett vilket fordon du åker med. Svårt att ta till sig när tutan mer eller mindre aldrig används här hemma i Sverige.

Trots 26 graders värme bär alla långärmade skjortor, pullovers, träningsjackor och i vissa fall även halsdukar vilket för mig var oförklarligt. Att under en sightseeing i staden även bevittna den imponerande kabeldragningen mellan husen får en också att undra lite över elsäkerheten i landet men på något sätt så fungerar ändå det mesta vilket överraskar mig.

Att det tutas mycket nämnde jag och ett bevis på detta är när det finns trafikskyltar som uppmanar till att inte tuta…

Det jag lade märke till också var att mobiltelefoner används i stor utsträckning av många i New Delhi, oavsett om det gäller att ta sig från ett ställe till ett annat eller det gäller spel, avkoppling och samtal så är en smartphone alltid nära till hands. Chaufförerna i alla tuk-tuk har mobilen antingen rakt ovanför ratten eller i vissa fall mitt på rutan och återigen imponerades jag över förmågan att ändå kunna fokusera på trafiken.

Reklam för mobiltelefoner förekommer överallt i staden så att dessa har en stor inverkan på vardagen hos människorna är påtagligt. Kontrasterna är stora i en så här stor stad som New Delhi där miljontals människor lever under olika förhållanden. Att det på sina håll är fattigt går inte att missa, lika lite som att närvaron av militär personal och poliser stundtals känns överdriven men det är väl viktigt att visa vem som bestämmer. Rätt eller fel? Det kan vi nog ha våra åsikter om.

Recension: OnePlus 11 5G

Fördelar

  • Kameran
  • Kvaliteten
  • Operativsystemet
  • Snabb
  • Detaljrika bilder
  • "Framtidssäker"

Nackdelar

  • Enstaka buggar

Detaljer

Tekniska specifikationer OnePlus 11 5G:

  • Mått: 163,1 x 74,1 x 8,53 millimeter
  • Vikt: 205 g
  • Skärmstorlek: 6.7″
  • Upplösning: 3216 x 1440 (QHD+), 525 ppi
  • Uppdateringsfrekvens: 1-120 Hz
  • Display: Super Fluid AMOLED med LTPO, sRGB, Display P3, 10-bit Color Depth
  • Operativsystem: OxygenOS 13.0 baserat på Android 13
  • Processor: Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 Mobile Platform
  • 5G Chipset: X70
  • GPU: Adreno 740
  • RAM: 8GB/16GB LPDDR5X
  • Lagring: 128GB UFS 3.1/256GB UFS 4.0
  • Batteri: 5,000 mAh
  • Laddning: SUPERVOOC 100 W
  • Telekamera porträtt: Sensor Sony IMX709, Size 1/2.74″, 32 MP, Optisk zoom 2X, Aperture ƒ/2.0, synfält 49°
  • Frontkamera: 16 MP, Pixelstorlek 1.0 µm, Aperture ƒ/2.45
  • Vidvinkelkamera: Sensor Sony IMX581, Size 1/2″, 48 MP, Aperture ƒ/2.2, synfält 115°
  • Huvudkamera: Sensor Sony IMX890, Size 1/1.56″ 50 MP, Pixelstorlek 1.0 µm, Aperture ƒ/1.8, synfält 84°
  • Video: 8K video 24 fps, 4K video 30/60 fps, 1080p video 30/60 fps, 720p video 30/60 fps
  • Blixt: Dual LED Flash
  • Övrigt: 13-kanals Accu-spectrum Light-color Identifier

Rekommenderat pris för 8/128 GB är 9 990 kronor och för 16/256 GB är 10 890 kronor Mer information om OnePlus 11 5G finns att läsa på hemsidan.

Sammanfattning

Jag sticker ut hakan och påstår att OnePlus 11 5G troligtvis är en av de bästa mobiltelefonerna på marknaden just nu! Allt från byggkvaliteten till kameran visar att företaget lagt ner mycket energi på att detta ska vara just flaggskeppsmodellen. Att den även är, till viss del, framtidssäkrad tack vare en mängd uppdateringar kring såväl funktionalitet som säkerhet innebär också att det är en smart investering för dig som inte vill eller orkar byta din Android-mobil stup i kvarten. Bilderna som jag tagit med OnePlus 11 5G under testets tid imponerar med detaljrikedom, tydliga närbilder och bra kvalitet även under sämre ljusförhållanden. Med andra ord så ser samarbetet med Hasselblad ut att bära frukt vilket är trevligt att se. OnePlus 11 5G överraskar positivt och för dig som är ute efter en kompetent Android-följeslagare kan jag varmt rekommendera denna.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!

Galleri

3 gillningar

Ingen IP68 och saknar trådlös laddning har jag för mig.

1 gillning

Är nog den bästa OP luren på länge, men bästa på marknaden är att ta i en enligt mig.
Hade tagit Pixel 7 Pro för samma pris alla dagar och S23 är bättre men dyrare tyvärr

IP64 tror jag

Fina färger på bilderna, men Indialand är väl färggladare än vinter i Svea rike.

1 gillning

Enligt OnePlus så är det inte så många som efterfrågar trådlös laddning på deras mobiler. I och med snabbladdarna så behövs inte mycket tid för att fixa full laddning. De kommer med andra ord inte att satsa på det trådlösa...

...en av de bästa :slight_smile: Testar just nu Samsung Galaxy S23 Ultra så kommer en recension av denna inom kort också.

1 gillning

Ingen kommer vilja köpa en telefon med större skärm än 3,5". /Steve Jobs

För det priset är det ett löjligt argument.

Funkar den med Apple? :nauseated_face:

S23 Ultra är ju i en annan liga även prismässigt :slightly_smiling_face:
Spännande vad du tycker