Omröstning: placering av dockan i macOS

Vilken är den optimala placeringen av dock i MacOS?
  • Till vänster
  • Till höger
  • I botten

0 röster

Dock alltid synlig eller dold?
  • Dold
  • Alltid synlig

0 röster

Alltid synlig utom på bärbart, där dold.

Jag har aldrig provat att ha den på sidorna, så jag kan inte riktigt uttala mig. Däremot har jag den oftast dold och använder den rätt sparsamt. Kör oftast cmd+space/spotlight för att starta appar och cmd+tab för att växla mellan dem.

Jag har senaste 10 åren kört till vänster och dold.
Men nu testar jag botten och dold.

Alltid botten och dold, ska jag ändå ner där med muspekaren kan den ju lika gärna undolda docken.
Dold dock ger iaf för mig ett bättre bild-ratio i tex Photoshop.

Tidigare gick det att ha den offset från mitten så då hade jag den nertill på vänstersida. När det försvann så har jag låtit den vara nere dold.

Har jag den dold känner jag att måste dölja taskbaren också annars blir det obalans i skärmen. Så jag vill helst ha allt synligt.

Jobbar alltid med fönster och inte i fullskärm så docken längst ned, dock rätt små ikoner och alltid framme.

1 gillning

Börjat köra den dold senaste veckorna, gillar det faktiskt... Speciellt när man har mycket fönster öppna så får man lite extra space...

Köp större skärm :smiley:

Kan man byta till Större skärm på en 14"are ? :rofl:

Absolut! Köp en 16-tummare! Ingen minns en Ove!

1 gillning

Alltid vänster! :fist:
Alltid synlig (men liten)
Stage Manager - vad är det? :roll_eyes:

1 gillning

Alltid haft den till höger och synlig med normal storlek. Mer plats där på iMac med 16:9 skärm.

Dold i botten och de flesta program i fullskärm i en mycket specifik ordning, swipar 50%, cmd+tab 50% så dockan är sparsamt använd.

Har haft 12-13" MacBook i många år som jag sällan kopplar mot extern skärm.