Omröstning om tangentbord med eller utan numpad

  • Tangentbord med numpad
  • Tangentbord utan numpad

0 röster

Berätta gärna varför ni gör det valet ni gör :slight_smile:

Utan, bättre plats för musen och mer ergonomiskt.
Skriver inte särskilt mycket siffror :slight_smile:

4 gillningar

Utan numpad för att jag tycker att musen ligger för långt ut till höger på skrivbordet annars.

1 gillning

Med, för att det är enklare att skriva mycket siffror.

Utan för att det plågar armbåge och axel mindre, använder knappt numpad ändå.

1 gillning

Ju mer knappar desto bättre. Det vet ju alla. Hade det funnits tangentbord med två numpads på var sida så hade jag kört det!!!!

Ja.

Med, för att jag använder många kortkommandon med siffror.

Estetik.

Utan för att musen hamnar långt bort annars.

2 gillningar

Egentligen både och. För surf och texter utan. För databas, excel m.m. med.

1 gillning

Har alltid kört med numpad på externa tangentbord och köpte ett nytt med numpad tidigare i år. Men om jag skulle göra om köpet idag hade jag nog kört på ett utan. Dels för att det tar mindre plats på skrivbordet och dels för att jag inte använder den numeriska delen särskilt ofta. I synnerhet inte på mitt nya tangentbord, som har en väldigt kompakt knapplayout jämfört med mina tidigare.

2 gillningar

Jag spelar för mycket Excel för att ens överväga att någonsin köra utan numpad. Hatar skriva siffror från översta raden. Tar för mycket tid.

2 gillningar

Ska kanske lägga till att mitt tangentbord kommer med ett numeriskt tangentbord men det är separat från det "riktiga" tangentbordet. Ligger kvar i lådan som tangentbordet kom i.

Är den här undersökningen ett sätt för dig att själv välja tangentbord? :wink:

Jag kör med numpad för att jag knappar så otroligt mycket siffror (personnummer) i journalsystem. Men snyggast och mest ergonomiskt är utan Numpad.

1 gillning

Jag kör romerska siffror. Löser problemet :joy:

2 gillningar

Omröstningen behöver nästan ett alternativ för ”både ock”. Jag har utan hemma och med på kontoret. Guld med numeriskt tangentbord i Excel etc men arbetsställningen för musen blir lite lidande.

Säger samma sak för mus respektive trackpad. Sköna och bra till olika saker.

Ja precis haha

Både och! Det blir för mycket för Edling. :joy::joy:

1 gillning