OLED eller QLED?

Vi bor i funkislägenhet byggd på 50-talet. Biorum tänkte de inte på då.

5 gillningar

Jag vill bara kika in och tacka för alla tips i denna tråd. Tillslut föll valet på en Samsung 65” QLED från Hifiklubben som jag fick ett bra pris på!

7 gillningar

Känns verkligen som ”bang for the bucks” :wink:

1 gillning

Berätta gärna vad du tycker om den sen. Tittat på dessa men inte varit riktigt övertygad

Jag kan absolut återkomma med ett utlåtande. Men det kanske är bättre att kika på ett riktigt test än att lyssna på en gammal tants observationer?

Jo jag hoppas det. Jag har inte kunnat kika på tvn i butik, men jag har kikat på desto fler tester och hoppas att det stämmer.
Vad som helst är nog bättre än min 10 år gamla Samsung som jag har i dag.

Är det inte @Marcus_Attefors som har en sådan?

Nepp en Q90R!

Vad tycker du om den? Finns det några uppenbara nackdelar?

Vad skiljer T och R åt?

Nä, lyssnar hellre på en som faktiskt använt den som jag själv skulle använt den.

Om en “gammal tant” gillar den, vem gillar inte den då? :smiley:

T är för tanter och R är för runda.

R är 2019 och T är 2020.

Det som skiljer rent tekniskt är att 2019 saknar HDMI 2.1 och därmed saker som högupplöst Dolby Atmos, 4K 120 Hz, Veriabel refresh Rate (VRR) etc etc. Kanske jobbigast är att det också gör att du inte kan få Dolby Atmos från Apple TV då den har mycket konstiga krav även på lågupplöst Dolby Atmos. De lovade en uppdatering men den kom aldrig va @Marcus_Attefors ?

Q90R har dock enligt vissa lite bättre bild än Q90T på grund av fler local dimming zones men det är nog väldigt marginellt.

2 gillningar

Vad hände med S?

Japp! De lovar fortfarande att den skall komma :joy: Har för mig att antirelection är lite bättre på Q90R också

Inte egentligen, men ja i praktiken, mer regnbågar på T-modellerna.

Låter ganska typiskt Samsung. Lovar uppdateringar men jobbar egentligen bara med de nya modellerna :smirk:

Japp Samsung i ett nötskal, samma sak med Tizen. Finns appar till 2021-modellerna som min flaggskeppsmodell från året innan inte har stöd på. De skulle verkligen behlver göra som Apple och ha ett OS som ser likadant och uppdateras frekvent på alla deras TV-apparater.

1 gillning

Wow, finns den kvar för det priset och hur fick du det?

Edit: Blev medlem och har beställt den nu. Tack för tipset! :smiley:

Edit igen: Någon som vet vilket som är det korrekta no-gap-väggfästet för denna?