Ölbryggare-tråden

Okej… Jag trodde det skulle bli en resa på ett par dagar med något som påminner om använda fotbollsstrumpor i ugnen…:sweat_smile:

En lite historia som inte har så mycket med det här att göra. En granne till oss där vi bodde tidigare tillverkade snus själv. Någon laddning han körde luktade bedrövligt när den stod i ugnen 24 timmar. Han var väldigt stolt att hustrun accepterade det. Någon månad senare knallar jag förbi när han meckade i garaget. Vad gör du frågade jag…? Det visade sig att han hade köpt en lite ugn att ha i garaget då hustrun hade tokförbjudit all snustillverkning i hemmet…:joy:

Öppnade ugnen nu och det luktar mest malt där inne. Inte heller särskilt stark lukt.

1 gillning

bild bild bild
Nu har ölen stått och gosat sig i ugnen i två dygn. Jag har använt ugnslampan för att få upp temperaturen.
Luktar rätt surt. :grin:

Kokar den för att döda bakterierna och sen i med humlen för vörtkoket.

3 gillningar

bild
bild
Då var ölen på jäsning. De övriga stegen är samma som jag har postat tidigare så hoppar över att ta med dem.
Köpt ett annat jäsrör som är lägre så nu får jag in jäskärlet i köksskåpet utan att ta bort ett hyllplan.
Om en vecka så ska ölen smaksättas. Får se vad det blir.

6 gillningar

Dags att smaksätta surölen. Kokar 600g hallon som jag mixar till en puré. Måste kokas för att alla bakterier ska dö. Fick göra det två gånger då jag stoppade ner fingret i purén för att checka om den svalnat den första gången. :man_facepalming:
bild
bild
bild

Sen in i skåpet för att stå en vecka till och gosa till sig innan det är dags att tappa den på flaska.

6 gillningar

Jag är lite avis på din energi och ditt driv efter ett eget öl. Jag skulle vilja göra det samma men inser att jag har inte riktigt det som krävs. Jag lyfter på hatten och följer detta slaviskt istället och verkligen njuter med dig och ditt projekt. :+1::beer:

5 gillningar

Tack :slight_smile:

Det är faktiskt inte så mycket jobb med det. Iaf om man gör vanlig ale då det egentligen bara handlar om att koka “soppa” på malt och humle för att sedan vänta på att det jäser.
Suröl krävde lite mer planering och jobb då det är uppdelat på flera steg och dagar.

bild
Då var surölen på flaska :beers:

6 gillningar

Hur har det gått med denna? Blev riktigt sugen själv och tänkte testa under semestern nu :smiley:

Den blev riktigt bra. Så om du vill göra en suröl så kan jag rekommendera den. Köksbryggeriet har gjort det enklare nu genom byta ut surningsbakterierna mot en särskild jäst som gör samma jobb. Det gör att man slipper ha ölen ståendes i två dygn för att den ska sura.

1 gillning

Kanon! Då ska jag nog testa! :smiley:

2 gillningar

Posta gärna hur det går för dig i den här tråden. :slightly_smiling_face:
Planerar själva att göra en till suröl när jag kommit hem från semestern.

2 gillningar

En sak som jag upptäckt med surölen är att man inte behöver ha så mycket socker för kolsyran. Tog standardmängden med socker och i alla flaskor har bubblat över när man öppnat dem.
Nästa gång jag gör suröl så tar jag nog max hälften socker mot vanligt. Fruktsockret bidrar mycket till kolsyran.

2 gillningar

bild
En American pale ale klar för jäsning

4 gillningar

Då var apan buteljerad och placerad i skåpet i två veckor till.

7 gillningar

bild
Dags att brygga julölen. Någon fler i bubblan som gör egen julöl?

5 gillningar

Inte än, men du kanske lyckats övertala mig :beers:

1 gillning

Gört. :slightly_smiling_face: Dags att börja snart om det ska bli klar till jul :beers:

1 gillning

bild
Då är julölen satt på jäsning

8 gillningar

bild
Jäser på bra :sweat_smile:
Jag läste att det här kunde ske med den här jästen efter att jag ställde undan jäskärlen så tänkte att jag må fixa ett skydd mot att det rinner över. Blev lite akut att fixa det. :slightly_smiling_face:

5 gillningar