Ölbryggare-tråden

På begäran av @xms67.
Här tänkte jag lägga upp bilder och steg från hur man brygger öl hemma.

Jag kör med ett fyraliterskit så det ska bli ca 12 flaskor när det är klart. Funderar på att köpa ett jäskärl till så att man kan ha två ölar igång samtidigt. Det tar 4-5 veckor innan man kan dricka ölen man brygger.

6 gillningar

Kul !! :+1:t2:

1 gillning

Idag så brygger jag en ale som heter Yuzu. Den ska få en del av sin smak från Yuzusaft.

bild bild

Börjat med att värma 1,7 liter vatten till 70 grader.
bild

När det har kommit upp i temperatur så häller jag i den krossade malten.
bild

Sen så ska den stå och mäska i minst 15 minuter. Jag tänkte köra en timme för att få mer kropp och smak på ölen. Den blir också klarare ju längre den står.
För att den inte ska tappa för mycket i temperatur så ställer jag in den ugnen som jag har förvärmt lite.

bild

9 gillningar

Kul!!:smiley::beer:

1 gillning

Trevligt!

1 gillning

bild
En timme har gått så det är dags för lakning av ölen. Slår den genom sen sil fyra gånger över i en större kastrull.

2 gillningar

bild
Fyller på med vatten så det är 5 liter totalt och vispar ner den torkade malten.
Ska nu få koka upp.

3 gillningar

bild
I med humlen så ska det få småkoka i 15 minuter. Citrahumle luktar gudomligt :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Grymt att få följa!

1 gillning

bild
Ska nu få stå i ett kallt bad för att svalna till 21 grader.

2 gillningar

bild
Ölen har nåt rätt temperatur så nu är det att hälla över i jäskärlet.

bild
Gäller att skaka ölen ordentligt så att jästen blandar sig med ölen.

2 gillningar

bild
Klart för att jäsa. Ska få stå längst in i ett köksskåp i två veckor innan den ska tappas på flaska.

2 gillningar

Väldigt roligt att följa. Jag var på Sundbybergs bryggeri(?) på en ölprovninng för ett tag sedan och jag som tycker jag kan lite(observera lite, men mer än den som köper Mariestad och tycker det är toppen. Sedan är det inte fel att tycka att Mariestad är toppen och strunta i tillverkning, historia och alla varianter som finns) lärde mig otroligt mycket.

Så nu ska den bara stå i två veckor och sedan har du egenproducerad öl…? :flushed:

1 gillning

Ska stå stå i jäskärlet i två veckor och sedan ska det över på flaska tillsammans med lite socker(ger kolsyra). På flaska ska det stå minst två veckor innan det är klart.

Det är enkelt att brygga öl själv så länge man håller sig till Ale. Lager är jobbigare då man måste hålla den rätt kall när man jäser den. Ale står i vanlig rumstemperatur.
Det här är faktiskt bara andra gången vi gör det. Vi = sambo och jag. Hon gillar samma typ av öl som mig och tycker det är en kul grej.

Jag köpte ett fyraliterskit från koksbryggeriet.se. Det kostar ca 800:-
I övrigt så köpte jag en 8-liters kastrull och en tratt.

Den här gången beställde jag bara en receptsats och den gick på 269:- för en fyraliters.

2 gillningar

Glömde en grej som jag köpte till mest för skoj. En alkoholmätare.
bild

Här mäter jag original gravity och om två veckor när jag buteljerar ölen så möter jag final gravity. Då kan jag räkna ut hur stark ölen blev.

2 gillningar

En sak som jag inte har visat eller sagt något om i tråden är det som jag tycker är den jobbigaste delen av bryggningen och det är desinfektionen av allt.
Allt man använder från jäskärl, kastruller till vispar måste desinfektioneras. Får man in bakterier i ölen är den förstörd.
Har en 10 litershink med medel som allt desinfektionernas i. Medlet jag använder är rätt jobbigt så man måste skölja väl så jag kommer nog att köpa ett annat medel som är mer lättanvänt.

1 gillning

Då har det gått en vecka så dags att ta fram ölen för att ha i Yuzu-juicen.
bild bild

Sedan tillbaka i skåpet i en vecka till innan det är dags att tappa den på flaska. :wave:
bild

6 gillningar

bild
Då var det dags att buteljera ölen.

5 gillningar

bild
Allt som används och som kommer i kontakt med ölen måste desinfektionernas. Även flaskorna.

4 gillningar

Det där känns både viktigt och pilligt.