Odödliga kändisar som går ur tiden

4 gillningar

Tankar om David Lynch.
Bilderna Twin Peaks skapade när jag, allt för ung, tillbringade somrarna hos min moster på hennes gård omgiven av träd och berg och inget mer kommer att följa mig för alltid.
Jag förstod det inte fören decennier senare men det finns poesi i det fasansfulla, i det konstiga, i det annorlunda.
Lynch skapade allt det. Så tydligt en person som inte hörde hemma i Hollywood maskinen men som på något sätt ändå bodde bland dess kuggar och hjul och på något sätt verkade klara sig undan dess destruktiva krafter som så ofta verka anfalla själen på de konstnärer som närmas sig detta stora och mäktiga maskineri.
Kanske var det för att även om man inte tyckte om hans filmer så gick det inte att förneka konsten i dem. Det fasansfulla, det vackra, det konstiga och bisarra.
Ugglorna är aldrig vad de verkar.

2 gillningar

Twin Peaks är nog den serie som jag har sett om flest gånger. En helt briljant serie med en perfekt blandning av spänning, komedi, unika karaktärer, galenskap, övernaturliga inslag och självklart – gott kaffe.

1 gillning

Jäkligt gott kaffe!

1 gillning

Det är spännande med en del människor. Jag kan inte påstå Lynch alltid passat eller tilltalat mig men jag är djupt imponerad av hans konstnärsskap och världen är en lite mindre intressant plats utan David Lynch i den.

Såg Blue Velvet för första gången på 38 år (om jag räknat rätt). Insåg att jag inte mindes speciellt mycket mer än "Van Gogh" och en stor del av det som jag tyckte mig minnas tillhörde en annan film (jag vet fortfarande inte vilken).

Och en annan sekvens som fanns i minnet (avseende Dennis Hoppers rollfigur) hade jag ett svagt minne av men trodde att det var från en annan film...

Men jag begrep nog lika lite som när jag såg den på bio :slight_smile:

Edit: Om nu någon kan peka ut en film som innehåller en galan mördare som har något religiöst drag och mördar(?) med en stor (eventuellt av metall) dildo så får ni gärna ge mig titeln...)

1 gillning

RIP Leif "Loket" Ohlsson.
Leif ”Loket” Olsson är död – så var hans sista tid | SVT Nyheter

2 gillningar
1 gillning

Tydligen är förklaringen på Gene Hackman's död en fallerande pacemaker, sen tog frun sitt liv med tabletter och hunden dog av svält då de legat 9 dagar.

Det är vad de tror men obduktionerna kommer väl att visa vad som hänt.

5 gillningar

RIP Angie Stone

Visade sig inte stämma, iaf inte när det gällde frun. Hon tog av ett virus några dagar innan han tog av att hjärtfel, orsakat av högt blodtryck och alzheimer. Han var tydligen så pass borta att inte förstod att hans fru hade dött.

1 gillning

Jag vet inte om de obucrtsy än eller fortfarande gissar?

Ytterligare en legend som lämnat in. Gene Winfield.

Det kom officiellt igår. Gene Hackman och hans fru dog av naturliga orsaker | SVT Nyheter

2 gillningar

En sak jag alltid ser från Oscars är in Memoriam. Alltid förvånad över vilka som tyvärr gått bort. Förutom giganter som Hackman, Kristoffersson, Lynch, Earl Jones.

Tex mindre kända som Teri Garr, Landau, John Amos, Bill Cobbs och Louis Gosset JR

IRON EAGE!! Vilket jävla mästerverk!!! (Vill jag minnas...)

När en amerikansk krigspilots plan skjuts ner över mellanöstern och han tas till fånga, blir det upp till hans 18-årige son och en pensionerad överste att rädda honom. De stjäl två jetplan och beger sig ut på ett våghalsigt räddningsuppdrag.

1 gillning

Ja den var en favorit när den kom :blush:

Låter ju nästan som Top Gun Maverick.