Obalans i elsystemet

Jag har ställt mig i kö till Blomsterfondens boende. När jag blir gammal ska jag inte äga något som en liknar ett hus. inte ens ett litet fågelbo…

Inte nog med att jag jagar råttor, har fått in en invasiv växt också(kommer tråd om det när jag orkar) utan nu får jag det här också…


Som jag tolkar det ligger mitt elsystem och tar 21,6A på en fas. Den fasen har 20A som huvudsäkring. Är det här något man kan laborera med själv eller ska man ut i hantverksdjungeln och slåss med alla elektriker som inte vill åta sig dessa småjobb nu…?

Om man gör det själv, är det svårt…?

Det är bara att du ger dig in i proppskåpet och plockar om lite bland faserna. :joy::joy::joy:

Om det dyker upp någon som låter som du och drar en säck över huvudet på dig och tar dig till Stockholm så kan det vara jag…:joy::joy::joy:

Indikerar du att man kanske inte åker till Bauhaus och köper en isolerad mejsel och sedan fixar det här? :sunglasses:

2 gillningar

Ring inte en målare, elektriker är att föredra.

2 gillningar

Jag är nog inte rätt man för uppdraget. :joy::joy::joy:

Du är ju iallafall positiv när du skriver småjobb. :joy::joy::joy:

Eller så raderar du Tibber appen och problemet är löst då det funkat alla år innan. :joy::joy:

3 gillningar

Okej då, vänder bilen hemåt…:sunglasses::sweat_smile:.

1 gillning

Kollade med några vänner. En hade rörligt, jag har en elfond och han som hade Tibber hade helt klart dyrast elpris i mars.

Stämmer att det drar 21.6 Amper på en fas (L2 ) Kan du se förbrukningen i realtid i Tibber. Då kan du ju skruva ut eller slå av en säkring år gången i elcentral och se om förbrukning sjunker och på så sett eventuellt se vad som drar så mycket. Du har inte 1-faselement ansluta med stickpropp med de borde ioförsig inte dra så mycket nu. Men det kanske är kalt på östkusten.

1 gillning

Det hjälper nog inte @xms67 och hans belastning på 21,6A på en fas. :joy:

2 gillningar

@xms67 tror nog att fasfel ger mer återbäring så han har satt alla grendosor i samma uttag. :joy::joy:

2 gillningar

Blir mindre förbrukning så, då behöver man bara en säkring i säkringsskåpet också, win-win. :joy:

2 gillningar

Så här ser det ut nu

Jag har ett elelement, men det ska vara av någon avancerad typ med cirkulerande vatten. Tänker jag rätt att det borde vara 5000W som ger belastning på ca 21A?

Min anläggning slår i taket någon gång ibland och jag får då samma meddelande. Som jag förstått det är det inga problem om det bara är korta stunder. Ser i Home Assistant att det är en spik som varar väldigt kort stund.

Det där ser bättre ut. Det är ingen Minipanna du har typ https://varmebaronen.se/minipanna-mp4-och-mp6/var och felsöker på snedbelastning för någon vecka sedan och det visade sig att kunden hade en sådan och fick typ 18 amper på en eller två faser när den slog på, De hade bara 16 amper huvudräkning som gick. Flyttade några vanliga 1-faselement element i garaget till en en annan säkring. Har inte hört något efter det så det fungerar nog.

Har man ett äldre hus med många nya vitvaror så kan det bli snedbelastning. Ofta förr så låg varmvattenberedare, spis/ugn och liknande apparater på tre faser. Men nyare brukar bara ha inkoppling på två faser ibland en. Det är numera även rätt vanligt att man har flera hushållsapparater som vattenkokare och micro som kan ta 1000-2000watt. Är de inkopplade på samma fas som exempelvis ugn/spishäll/ VVB så kan det bli flera 1000watt om man använder flera grejer samtidigt.

Kan du se i realtid vad du har för effekt på faserna så kan du starta och stänga av utrustning för att se när det skapar ett problem.

Invasiva växten, är det parkslide?

Jag har en sådan här.


Dokumentförstörare? :joy::joy:

Alla här i Bubblan är inte småföretagare… :sunglasses: :sweat_smile: