Nya Sony a9lll med global slutare

Vilket monster till kamera Sony visat nu $6000 är inte billigt men 1/80 000 slutartid, blixtsynk på alla tider, 120fps/4k utan krop mm. Sweet.

Global slutare är en game changer, om den fungerar bra. Sett till vad det är så är 6000 dolleros inte mycket pengar. Men....det här är så klart inte något för den genomsnittliga tiktokaren eller matbloggare.

1 gillning

Jag har kört Canon sedan jag bytte ut min 60-tals Voigtländer 1981, men sista åren har jag känt att Canon hamnat lite på efterkälken mot Sony. Så jag går här och våndas. Byta märke eller inte?

Vad betyder det? :slight_smile:

Du har ingen fysisk slutare utan det är alltid öppet till sensorn. Så alla pixlar blir belysta samtidigt. Så man slipper rolling shutter bl.a.

Det beror lite på vad du använder i dag. EF, EF-S, RF? Är du investerad i RF-system så ser jag inte någon egentlig anledning till varför du ska byta. Sitter du med EF eller EF-S och funderar så är det en annan femma. Sony har fördelen att det finns andra tillverkare av objektiv till E-fattningen. RF-objektiven är ruggigt bra, men de kostar en slant.

Sedan är det så klart inte kamerans specs som avgör bilden, utan din komposition och kunskap om att kunna använda den kamera du har oavsett vad det nu råkar vara.

1 gillning

Mest EF, några EF-M. Fotar med min 20D fortfarande. Har en M50 men den är mest för studio. Det har ju hänt en del de senaste 10 åren med kamerahusen, så har inte haft modet att investera. Men nu börjar 20d'n att bli allt för ålderdomlig och M50'n är för enkel.

20D.....wow .....en nästan 20 år gammal kamera. Du skulle kunna plocka upp en 5 år gammal DLSR och bli förbluffad över den. Jag antar att du inte är intresserad av att spendera 50-60 K på ett kamerahus och 100 K på objektiv och att de bleeding edge gällande kamerateknik oavsett märke. Då är den här nyheten rätt irrelevant, men det är intressant ur ett tekniskt perspektiv.

Ifall du sitter på L objektiv som du gärna vill fortsätta att använda skulle jag satsat på en begagnad EOS R, som du kan hitta för cirka 10K, och använde en EF-RF adapter. Eller kanske en beggad EOS 5DIV ifall du vill fortsätta med spegel och optisk sökare.

Jag var på väg att byta in min 20d 2010, till en 7D men skulle bara få 1500kr i inbyte så då struntade jag i det.
Jag är ju lite av en tekniksnobb. Har jag inte råd att köpa nytt så köper jag inte heller begagnat :rofl:
Men jag hoppas att den här tekniken blir billigare fort.

Använder Canons egna EF-RF adapter för mina EF-gluggar till en R6. Funkar riktigt bra.

1 gillning

Jag har en 20d liggandes. Minns när jag köpte den. Det var en game changer för mig på den tiden.

1 gillning

Sååå i stället håller du kvar vid 20 år gammal hårdvara? Det är lite motsägelsefullt för en tekniksnobb :stuck_out_tongue:

Det kommer alltid finnas fantastisk teknik som är 10 år bort från att bli tillgänglig för konsumenter till mer humana priser. Ju längre du väntar ju mer kommer du efter. Jag utgår från att du inte sitter med en mobiltelefon för 20 år sedan? Men å andra sidan så är din kamera inte sämre i dag än den dagen du köpte den.

Det hela handlar helt enkelt om vad man prioriterar :slight_smile:

Jag hade pro-sumer systemkamera från 2009 ( Pentax K20D), när jag uppdaterade den 2018 till en dito (Canon 6Dmk II)så var det en enorm skillnad i autofokus och teknik. När jag sedan fick en gick till spegellöst (Canon R6) så det ytterligare enormt steg i autofokus, ögon följande fokus, fps, video etc. Men eftersom jag är lite old school så måste jag erkänna att jag föredrar den optiska sökaren på 6Dn när jag fotograferar porträtt, och det inte är så mycket rörelse i bild.

Sedan vill jag poängtera att jag har tagit fantastiska bilder med alla mina kameror som jag haft. Men med ny teknik så blir det enklare.

1 gillning

Jo, jag vet. Hela jag är en motsägelse. Men snart blir det något nytt.