Nya smarta dörrlåset från Aqara lanseras på Kickstarter

Från sajten:
image

Idag har Aqara lanserat sin kampanj på Kickstarter för sitt nya dörrlås. Aqara Smart Lock U200 har redan nått sitt mål med råge.

Kinesiska företaget Aqara har idag lanserat sitt nya smarta dörrlås som en kampanj på Kickstarter. Aqara Smart Lock U200 använder Thread eller Bluetooth för kommunikation och har därmed också stöd för Matter. Utöver detta så fungerar låset även med Apple HomeKey. Låset påminner en del om Yale Linus och ska fungera med europeiska dörrlås men huruvida det fungerar med de cylindrar vi har i Sverige är inte helt klargjort än.

Låset består av två delar, en som sitter på insidan av dörren och hanterar själva låset samt en separat manöverpanel som sitter på utsidan. Utomhusdelen har fingeravtrycksläsare, stöd för NFC samt möjlighet att låsa upp med kod och har kapslingsklass IPX5. Arbetstemperaturen för låset ligger mellan -18 °C till 66 °C och det drivs av batterier (upp till 6 månaders batteritid) men kan också anslutas med kabel till befintliga sådana (12-24V DC). Låset kommer i tre olika färger, svart, silver och vit samt en limiterad panel i ek.

Rekommenderat pris för Aqara Smart Lock U200 är i skrivande stund 169 amerikanska dollar och mer information finns på Kickstarter. En del av kampanjerna är redan slut så intresset är högt för det nya dörrlåset och leverans ska ske i april månad 2024.

Källa: Pressmeddelande

Jag är inte den bästa på dörrlås men ser väl ut som att det bara är att glömma på svenska dörrar om man kollar deras kickstarter?

Alltså så som jag förstår det hela, ska låset funka på samma sätt som Yale linus, danapad m.fl. alltså man trär låset på medbringaren, och cylindern har ingen betydelse. Frågan är bara om man skickar med en bricka man fäster låset på som passar skandinaviska dörrar. Så jag ser inga problem med cylindrarna. Själv har jag Danalock/danapad och jag tycker det funkar klockren, med undantag då att en viss tillbehörbutik sålde batterier som bara höll i tre veckor. men om detta lås har fingeavtrycksläsare funderar jag allvarligt på att byta, efter som jag har hållt utkik efter ett lås med biometrik, och detta ser lovande ut och priset är ju helt ok.