Nya MacBook Air 15"

Från sajten:
image

Apple visar upp det senaste tillskottet i Mac-familjen. En MacBook Air 15″.

Nya MacBook Air är 11,5 mm tunn, vilket gör den till en av världens tunnaste bärbara dator på 15 tum och den väger endast 1,5 kg.

Med M2-chippet har 15-tums MacBook Air otrolig prestanda. Den är upp till 12 gånger snabbare än den snabbaste Intel-baserade MacBook Air. Jämfört med den bästsäljande 15-tums bärbara datorn med Core i7-processor är den nya MacBook Air upp till dubbelt så snabb. Den levererar också extraordinär batteritid, med upp till 18 timmar även med en bättre skärm och bättre prestanda. 15-tums MacBook Air har en kraftfull 8-kärnig CPU med fyra prestandakärnor och fyra effektivitetskärnor, en 10-kärnig GPU för blixtsnabb grafik. M2 levererar också 100 GB/s minnesbandbredd och stöder upp till 24 GB enhetligt minne. M2:s prestanda låter användare arbeta, spela eller skapa nästan vad som helst – var som helst.

Upp till 500 nits ljusstyrka och stöd för 1 miljard färger, gör Liquid Retina-skärmen innehållet mer rikt och levande och texten är knivskarp. Den har dubbelt så hög upplösning och 25 procent ljusare än en jämförbar bärbar dator. FaceTime HD-kameran med 1080p på MacBook Air är perfekt för FaceTime-samtal och videokonferenser. Tre mikrofoner för rent ljud, så att användare hörs klart och tydligt i videosamtal.
Nya MacBook Air 15 tum är även försedd med ett ljudsystem med sex högtalare. De nya högtalarna levererar dubbelt så mycket djupbas och därmed ett fylligare ljud. Rumsligt ljud med stöd för Dolby Atmos ger en uppslukande upplevelse, oavsett om du lyssnar på musik eller ser på film.

MacBook Air har även stöd för laddning via MagSafe, utöver det så finns två Thunderbolt-portar för anslutning av tillbehör och upp till en 6K extern skärm, tillsammans med ett 3,5 mm hörlursuttag. Den kommer i fyra färger – midnatt, stjärnljus, rymdgrå och silver.

MacBook Air 15 tum med M2 kan beställas från och med idag. Den börjar levereras till kunder tisdagen den 13 juni och kostar från 18 995 SEK.

2 gillningar

Villhöver :heart:

1 gillning

Tyvärr bara USB-C på ena sidan. Jag vill kunna ladda från båda sidor.

1 gillning

Ja det går bort direkt.

1 gillning

Du laddar väl via magsafe

Det gör man i princip aldrig. Den finns ju bara på ena sidan.

1 gillning

När den är på rätt sida.

Älskar min 13" MBA M1, men det är inte utan att man blir sugen på att uppgradera. Jag reser inte på det sättet jag gjorde förr och då tycker jag 15" är den optimala storleken på en laptop.

I takt med att ögonen blir sämre så tycker jag att 13" blir allt mer svårjobbat. 14" en bra kompromiss, men en Air på 15" kan ju vara väldigt intressant med tanke på totalstorlek och vikt.

Använder nästan aldrig min MagSafe.
När jag kopplar in MacBook air till min skärm så kör jag usb-c så då laddar den där. Sedan när jag använder den on the road... Har den ju så sjukt bra batteri så man behöver fasiken aldrig ladda den :slight_smile:

1 gillning

Sa du precis ngt positivt om Apple :flushed:

2 gillningar

Jag tror jag sällan säger något dåligt om deras hårdvara?

Sedan att jag blir galen på macOS och iOS är en annan sak

2 gillningar

Tänker att hårdvaran funkar bäst med avsedd mjukvara?

Körde Mac innan och även på tidigare arbetsplats.
Använder bara pc på jobbet numera, Windows 11. Bara att starta datorn ger mig huvudvärk.

Men tänker att det bara handlar om en vanesak. Har ju bara haft det så ett par år nu..

1 gillning

Snålt att de fortfarande börjar med 8GB
minne. Och att uppgradera kostar 2500kr.
När ska 16GB bli standard??
Jag har en M1 med 8GB och en M1 med 16GB. Den med 16GB är mycket mycket bättre. Och jag är en casual user.

4 gillningar

Är också en casual user och har ”aldrig” fått slut på RAM. 16GB standard kommer göra den dyrare och frågan är om det är värt det.

Att instegsmodellen bara har 256GB i lagringsutrymme är också jvligt sneakigt. 16 GB i minne och 512 GB i lagring bör vara standard.

Jag har 1TB på Min Macbook Pro och det är inte överdrivet mycket heller.

1 gillning

Såklart en Mac funkar bäst med macOS eller en iPhone med iOS. Men bara för det behöver väl inte jag gilla mjukvaran?

1 gillning

Det är ju mac OS och iOS som gör det så bra :star_struck:

Tänker en config med bara 16, börj göra det billigare samma maskin att tillverka. Göra en Tesla så att säga :sweat_smile::star_struck:

Sant, kanske finns något haxx att köra annan mjukvara på, men gissar svårare iom Apple Silicon. Om ej VM då