Då var jag i veckan och provlyssnade lite hörlurar. Vad kul det var, länge sen man fokuserade på ljud och testade prylar för det. Väcker minnen av provlyssna högtalare i HIFI butiker och låna hem inför köp.
Testade Bower & Wilkins Pi7 S2 in ear som rekommenderades av @xms67
Riktigt trevliga lurar. Mycket bra musik i dem. Kunde uppleva dem som en aning busiga och i vissa stycken grötigt kanske, men det kan krävas mer lysning och tillvänjning. Jag lyssnar mest på hårdrock (Sabaton, Nioghtish, MEtallica, Within Temptation, Powerwolf mm).
Ersättaren Pi8 kostar 1500 till och var enligt säljaren inte så mycket bättre, Pi7an är utgående och de som finns de, finns, sen är de slut.
Sedan skulle jag testa Bang & Olufsen Beoplay EX. det lilla jag hörde på den var riktigt klart ljud i ena hörluenr. den andra dog och vi hann inte få igång den.
Men jag lyssnade desto mer på 3 st over-ear lurar.
Bower Wilkins PX8, Bower Wilkins Px7S2E och Beoplay HX.’
Började med Px7, och jag gillade ljudbilden. Musikalisk till min typ av musik, härligt mellanregister, och ingen vass diskant.
Gick över till PX8 och tyckte de lät platta i jämförelse, åtminstone till en början. Beoplay HX var student lite annorlunda, men gillade det också. Sedan började jag lyssna på alla tre och bytte fram och tillbaka med samma låt/låtar. Ju mer jag lyssnade desto mer växte PX8 och Px7 böärjade märkas att den är lite billigare då det i vissa hänseenden grötade ihop sig, men enbart i vissa små stycken och med grötigt menar jag i jämförelse med de dyrare hörlurarna. De lät mycket bra också. Var en favorit länge.
Väl hemma så lutar det åt att kanske skaffa px8 och i andra hand Beoplay Hx. Ska kolla lite recensioner också, där HX hade fått lite kritik för sin touch Menad et var bara gamla recensioner. Så firmware uppdatering kan ha löst det.
Nu är ju höstsäsongen här med Black Friday runt hörnet och det gäller att vara redo med valet.
In ear avvaktar jag lite till och testar vad jag anser att ha mina Soundcore Liberty PRO 3. De är schyssta, men ska jag fortsatt ha dem behöver jag köpa pluppar. Den ena trillar av jämt och fastnar inne i örat.