Ny tullavgift gör Kina- och USA-paket dyrare från 1 juli

Från sajten:
image

Från den 1 juli blir det dyrare att beställa billiga prylar från länder utanför EU. Den nya EU-avgiften gäller varor värda upp till 150 euro och ligger på 3 euro, ungefär 33 kronor, för varje typ av vara i paketet.

Det betyder att ett paket med flera olika saker kan få flera avgifter. Avgiften gäller även om du beställer från en svensk eller europeisk sajt och varan skickas från Kina, USA eller något annat land utanför EU.

Har du redan beställt kan avgiften ändå tillkomma om paketet inte hinner fram före 1 juli. Skickar du tillbaka en vara får du inte heller tillbaka avgiften.

Expressen

Trots allt så tycker jag att det är bra

Ja du åker ju till USA och handlar så du slipper avgiften. :joy::joy:

1 gillning

Undrar hur de kommer att hantera exempelvis Temu och deras lager i Europa?