Ny mediespelare från Nokia på väg

Från sajten:
image

Nokia är ett välkänt varumärke inom olika kretsar och även om det inte är samma som förr så dyker det upp lite produkter då och då med detta namn på. Nu är det en mediespelare på väg vid namn Nokia Streaming Box 8000.

Denna mediespelare sägs använda Android TV och en lansering i Europa är på väg. Det är företaget Streamview som licensierat namnet Nokia och nu sätter detta på sin lilla tv-box. Företaget innehar även licens för att sälja tv-apparater och DAB+-radioapparater i stora delar av världen.

Nokia Streaming Box 8000

Nokia Streaming Box 8000 sägs ha support för 4K och ha ett pris på €100 när den släpps. I dagsläget okänt vilka tekniska specifikationer som finns samt vilka olika format och andra tjänster som stöds. Processorn ska vara en Amlogic S905X3 och Android TV 10 ska finnas i mediespelaren.

Från läckta bilder syns följande anslutningsmöjligheter:

  • HDMI
  • AV Out
  • USB-A
  • USB-C
  • Optisk Audio Out
  • Ethernet

Fjärrkontrollen är av större format med massor av knappar samt genvägar till följande strömningstjänster; YouTube, Netflix, Amazon Prime Video, och Google Play.

Vad tror ni om denna, något att ha eller fungerar det med en Mi Box 4S eller en Chromecast med Google TV?

Källa: TheVerge

Kände snabbt när jag kollade på fjärrkontrollen, att de är kvar i det förgångna och fick verkligen inget sug alls efter en sådan.

1 gillning

Ställer frågorna av ren nyfikenhet.

Varför vill man ha en sådan box?

Vad är fördelarna?

Slippa vara beroende av att tv-tillverkaren underhåller OS och apparna i en smart-tv tex.
Möjligheten att i princip installera vilka appar man vill. Det som finns i PlayStore vill säga.

Min erfarenhet är att ska man köpa en tv med ett OS som flyter på bra kommer det kosta.
Då är det billigare att sikta in sig på en tv som enbart visar bra bild och satsa på en enskild mediaspelare.

Sifferdelen känns väldigt onödig.

Nvidias gamla remote tycker jag var riktigt bra.
image

Jag gillade Boxee Box´s fjärr när man vände på hade ett riktigt tangentbord

tyvärr var det ju extremt få appar som använde sig av tagentbordet.

Boxen Box hade inga appar. Det var en renodlad mediaspelare.

Det jag menade med appar i Boxee box var media apparna

Förstår inte. Det fanns inga media appar i Boxee box. Den hade ett gränssnitt och det var själva spelaren.

men alltså…hade du en?.
Man kunde ladda ner appar till den.

1 gillning

Ja jag har två faktiskt men det var länge sen jag använde dom. Minst 5-6 år men du har rätt.
Men att man inte skulle kunna använda tangentbordet till dom har jag svårt att förstå

Appar och appar, det var ju bara xbmc (numera Kodi).

1 gillning

Nej det var det som var så konstigt att tangentbordet fungerade inte överallt i systemet

:)… yepp… används det något nuförtiden?

Finns nog några hardcores som kör det än. :smiley:

1 gillning

minns vi hade en xbox med större disk och xbmc på den med oss när vi reste så barnen hade film att titta på

1 gillning

Hade det med, var ju den det utvecklades till från början, Xbox Media Center. :slight_smile:

yepp… Man brukar säga “det var tider det”… men vette fan :slight_smile:

1 gillning

Och från början hette den Xbox Media Player när den fanns till första Xbox:en.
Köpte ett modchip ända från Canada som jag lödde in. Det var tider det.