Nu slänger vi ut våra gamla IKEA-trådfri home smart-rullgardiner

Från sajten:

Det började med något så enkelt som ett batteri. IKEAs Home smart (fd Trådfri)-rullgardiner drivs av ett löstagbart batteri som måste laddas via micro-USB. I en tid där USB-C är standard känns det föråldrat. Att IKEA inte tagit fram ett nytt batteri övergår vårt förstånd.

Men det handlar inte bara om det – efter flera års användning har två av fem uppkopplade IKEA-rullgardiner av modellen Fyrtur lagt av. Visserligen är det fem års garanti för oss som köpte innan september 2022, men det hjälper ju inte när Fyrtur inte längre tillverkas och säljs av IKEA.

Till det saknade och saknar IKEAs rullgardiner flexibilitet. De går inte att måttbeställa, vilket innebär att de sällan passar perfekt. Monteringen kan kännas ranglig, och för den som vill ha en mer exakt och stilren lösning blir kompromisserna tydliga.

IKEAs smarta hem-system, numera kallat IKEA Home Smart, fungerar visserligen med Apple HomeKit, men det kräver en separat hubb. I takt med att tekniken utvecklas vill vi hellre ha produkter som använder Thread och Matter, direkt kopplade till exempelvis Apple HomePod.

Det ger en enklare, snabbare och mer framtidssäker lösning – utan extra lådor och mellanliggande system.

Vi provar Omnia Blinds istället

När vi började leta efter alternativ föll valet på Omnia Blinds, ett svenskt företag som tillverkar måttbeställda rullgardiner med motorer från Motion Blinds – ett samarbete mellan nederländska Coulisse och Eve. Numera har Motion Blinds stöd för just Matter och Thread, vilket gör att vi får in dem direkt i Apple Hem.

Hos Omnia Blinds går det att välja exakt tyg, färg, bredd och längd. Vi kan välja vilken sida motorn ska sitta på och om tyget ska rullas utåt eller inåt så nära fönstret det går att komma.

Vi kan beställa hem gratisprover på tyget. Det är ett par veckor upp till en månads leveranstid. Dessvärre skickas de med UPS, vilket gör att vi troligen får hämta upp dem själva på terminal med tanke på det fraktbolagets bristande leveransetik.

Installation

Väl levererade väljer vi om vi ska montera dem uppe i taket eller in mot väggen. Därefter behöver motorn laddas och det gör vi antingen via en USB-C-kabel om den är lång nog, eller så kopplar vi in en powerbank. Väl laddade behöver vi bara ladda upp dem någon gång i halvåret.

För att ställa in start och stopp samt vilket håll motorn sitter på (så att den inte tror att den är öppen när den är stängd och vice versa) laddar vi hem Eve-appen och ställer in dem där. Annars är det bara att scanna HomeKit-koden som finns inne i den lilla tampen som vi annars använder för att manuellt sätta igång motorns upp- eller nedåtrörelse. Därefter kan vi automatisera vad vi nu vill automatisera eller bara använda Apple Hem och dess widgets på telefonen för att styra dem. Det fungerar även på Macen. Slutligen kan vi styra med rösten via Siri – gärna med hjälp av en HomePod eller HomePod mini.

Notera att vi måste ha version 2 av HomePod för att den ska fungera som en hubb. Har vi en annan hubb, såsom en HomePod mini eller Apple TV, kan dock generation 1 av vanliga stora HomePod styra rullgardinerna med Siri oavsett.

Spana även in när Attefors testar OmniaBlinds:

Recension: rullgardiner Omniablinds

Fördelar

• Måttbeställs
  • Kräver ingen extra hubb eller app
  • Går att ersätta motorn separat
  • Stor valmöjlighet med tyg

Nackdelar

• Priset kan bli lite högt när det inte är rea

Detaljer

• Smarta hemsystem: Apple Hem, Google, Amazon Alexa
  • Protokoll: Matter
  • Trådlös teknik: Thread
  • Maxbredd: 2500 mm
  • Maxlängd: 2850 mm
  • Pris: Mellan 3200 kr till 10000 kr

Sammanfattning

Rullgardinerna hos Omnia Blinds kostar mer än dubbelt så mycket som vad vi kunde få tag på hos IKEA, men samtidigt blir det precis det måttet och det tyget vi vill ha. Vidare är de framtidssäkra på det sättet att vi inte behöver några extra hubbar som kan sluta stödjas, och skulle motorn gå sönder kan vi ersätta den och använda samma tyg.

Omniablinds har ofta reor och betyget baseras på att du passar på att köpa vid ett sådant tillfälle.

Betyg: 9 / 10

Teknikveckan rekommenderar starkt!

2 gillningar

Skulle passa hos oss. Just nu av fler orsaker. Inte minst att snart faller löven av och då har vi insyn till vardagsrummet där min sjukhussäng är placerad. Frågan är om gardinen kommer efter att jag lämnat sjukhussängen..:thinking:

Lite dyr men det rullar en banner om att Black week börjar den 15/11. Men ska man då vänta till BF eller slå till den 15/11 för att få hem den någon gång..? Många frågor blev det.

Förstår inte?
Länkningen tyder på att det inte spelar någon roll att de inte tillverkas längre, vilket känns rimligt när det kommer till garanti.

Jag menar att det är svårt att få nya från Ikea - i stället får du pengarna tillbaka.

1 gillning

Black Friday tenderar att vara Black Weeks nuförtiden så det är nog det som gäller :slight_smile:

1 gillning

Mycket bra recension men inget för mig tyvärr. 3600 för en rullgardin som i mitt fall täcker ett fönster och då har jag tre fönster per sovrum vilket i mitt fall skulle innebära 9st rullgardiner till ett totalpris på 32 400. :rofl::grimacing: De kan ha hur mycket Black Friday-rabatt de vill, det blir ändå alldeles för mycket för mig så länge de inte har minst 70% rabatt…

3 gillningar

När jag nu såg hela videon och då såg när @Esse ställde in något i appen blev suget efter en manuell rullgardin för ca 2x300 kr helt plötsligt väldigt attraktivt..:sweat_smile:. Alltså det meckande när gardinen halkat ur systemet efter något år måste ju få även den lugnaste skippern att tappa fattningen. För att inte tala om när man är bortrest och hustrun ringer och säger att det är något fel på våra rullgardiner...

Nää, Esse och @Marcus_Attefors har via sina fina videor gjort klart att det smarta hemmet är inget för mig, inte vad gäller rullgardiner i alla fall, och därmed sparat sådär 10000 kr åt mig..:joy:

4 gillningar

Haha konsumentupplysning när den är som bäst!

2 gillningar

Förutom en TREDANSEN i sovrummet, så har jag - i vardagsrummet - tre snorbilliga rullgardiner från Jysk, kopplade till varsin Aqara Roller Shade Driver. Jag tycker att det funkar utmärkt, och jag styr dem med app, knapp på motorn, eller röststyrning med Google Home.

4 gillningar

Där fick man ju en idé..:+1:

Du tyckte det var komplicerat att behöva ställa in rullgardinerna med Eve-appen men bygga egna det är inga problem?

Är det pengarna som pratar min goda herre? De gröna så att säga :face_blowing_a_kiss:

3 gillningar

Det vet jag knappt själv..:sweat_smile:. Men tänker att en manuell rullgardin med en sådan där liten motor är ju perfekt för oss. Är väldigt trött på smarta hemmet då jag mest tycket att det är strul.

Då har vi samma problemformuleringsgrund men jag väljer att investera mig ur krisen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Jag har automatiserat en enda rullgardin. Detta pga solen som annars lyser in på ett jobbigt sätt mot tvn i vardagsrummet, styrs av en ljusmätare på utsidan av huset. Här har jag använt en Aqara E1 driver som kopplas på den vanliga kedjan till rullgardinen, väldigt smidigt.

I övrigt så tycker det är att överautomatisera. Hur svårt är det eg att dra upp och ner rullgardinen i sovrummet :grinning_face:

(Förstår dock din nuvarande situation när det är för tillfället är lite svårare att trampa runt i huset och justera gardiner…)

1 gillning

Det är väl där jag landat. Att köpa en vanlig rullgardin och sedan lägga till denna lilla motor gör ju det blir en skön kompromiss. Men jag hade beställt en rullgardin utan motor och tänkte inte ha en motor när jag imorse sprang på @abbedabb inlägg och då den fanns med BF-rabatt blev det ett köp.

2 gillningar

Jag störde mig på att jag måste kalla rullgardinerna för “persienner” för att röststyra dem med Google Home, men det gick att lösa någorlunda bra med en rutin (“När jag säger ‘Dra upp rullgardinerna’ → Dra upp persiennerna”)

I övrigt så tycker det är att överautomatisera. Hur svårt är det eg att dra upp och ner rullgardinen i sovrummet

Ungefär lika svårt som att byta kanal på TV:n. Men jag gissar att du använder fjärrkontroll till det? :wink:

Jag gillar inte argumentet “Hur svårt är det egentligen att…” – Vi gör saker automatiska för att vi är bekväma, så enkelt är det! Hårdrar man det så behöver vi varken tvättmaskiner, bilar, rullgardiner, dörrar eller ens hus. Men vi människor gillar att leva bekvämt.

1 gillning

Jo jag köper det du säger men för egen del så automatiserar jag nog mest det där någon mänsklig input “inte behövs”. Just rullgardiner vill jag (och framförallt resten av familjen) kunna rulla ner med millimeterprecision, ofta olika varje gång och då är det både snabbare och mer exakt att göra det själv.