Nu har en del av EU:s AI-förordning börjat gälla och det innebär att företag måste märka upp AI-genererat innehåll tydligt så att vi vet om det är äkta eller inte. Detta ska göras med till exempel ett digitalt vattenmärke och kravet omfattar både text, bilder, ljud och video som kan misstas för att vara äkta. Anledningen till detta är att det ska bli svårare att vilseleda människor med hjälp av AI och värna demokratin.
Reglerna gäller direkt för alla nya AI-tjänster, men befintliga tjänster får fyra månader på sig att anpassa sig. Följer man inte reglerna kan det sluta med böter på upp till tre procent av den globala omsättningen. Värt att nämna är att detta enbart gäller företag, så om du skickar en AI-bild till en grupp vänner som ser verklig ut finns ingen risk för böter. Det gäller inte heller uppenbart konstnärliga verk, satir eller annan fiktion.
Vad tycker du om de nya reglerna? Vettigt eller dumt? Kommentera nedan!
Står ju när "when Al was involved in the creation of deep fake content" och "when the entire deep fake content [...] is fully generated by Al" oc hatt det enbart gäller företag.
Så AI-drivna bildredigeringsfunktioner lär inte vara deep fake?
Ja, jag tycker det är stor skillnad på ett retuscherat foto och ai.
I den mån om att man tänker att ett redigerat foto för att enbart förfina den, till exempel att man ljusar upp, ta bort nån liten detalj som är vägen och så vidare. Alltså inte ändrar verkligheten.. eller lägga till personer som inte är där.
Jag tycker snarare borde stå:
Den här bilden är redigerad och stämmer inte överens hur det såg ut i verkligheten vid fototillfället.
Sen om det är AI eller manuell redigering i 70 timmar spelar ingen roll.
Huvudsyftet måste ju vara att påvisa påvisa att bilden är påhittad eller hårt ändrad mot verkligheten.
Det är jättebra att Teknikveckan numera märker sina AI-bilder. Men händer att ni missar det. Så jag går fortfarande i tron att detta är en äkta kulinarisk skapelse från Attefors pizzaugn.
Om jag tar en åtta år gammal bild på när min son började skolan, där bara halva entrédörren syns, så kan jag med kommande iOS 27 zooma ut utanför originalbilden. Apple AI bygger då upp resten av dörren och omgivningen. Resultatet kommer säkert att se väldigt övertygande ut, men det är ändå fejk.
Hur ska man tolka en sådan bild? Om 80 % är det riktiga originalfotot och 20 % är AI-genererat.