Nu går det att se var SL-bussen är i realtid

Från sajten:
image

SL meddelar i dag att det framöver går att se var bussarna i Stockholm befinner sig i realtid.

Genom att i kartan i SL-appen klicka på busshållsplatserna går det att se var bussen befinner sig i realtid. Det går att se om bussen är full och hur eventuella bussar som det ska bytas till är fulla. Det går också att se var andra bussar ligger i trafiken.

För att få tillgång till den nya funktionen behövs den senaste uppdateringen till SL-appen till din smarttelefon.

Så ser du var bussen är

  1. Öppna SL-appen eller uppdatera/ladda ner den i Appstore eller Google Play.
  2. Gå till fliken Resa och Avgångar.
  3. Skriv in en hållplats du vill resa från. För att kunna söka på en resa från platsen du befinner dig måste du ha tillåtit att SL-appen använder din platsinformation.
  4. Klicka på en busslinje. Kartan öppnas.
  5. Du ser linjens sträckning och hållplatser och hur bussarna rör sig längs linjen. Det går även att dra upp en vy med linjesträckningen med hållplatsnamnen och där se bussen förflytta sig från en hållplats till nästa.

 

I nuläget är det just bussar som går att se på kartan, det går inte att se tåg, spårvagnar eller båtar.

Via: Sveriges radio

Källa: SL

Vi skåningar hälsar stockholmarna välkomna till framtiden.

 

Och från Hisingen hälsar vi stockholmarna att här har Västtrafikappen visat bussar och spårvagnar i realtid på kartan i över två år. Och så har vi Sveriges bästa fotbollslag också. :grin:

1 gillning

Det är bara så tveksam nytta på det där. Stod vid en hållplats idag, mitt i Stockholm, och surfade som besatt på Västtrafik. Ingen nyttig information alls..:sunglasses:

2 gillningar

Det borde kanske varit klart tidigare men SL rattar faktiskt över 900.000 resor om dagen för 2.4 miljoner invånare kanske gör att de behövt prioritera annat än de betydligt mindre städerna.

Det är dubbelt så många som i skåne, 465 000 kollektiva resor sker dagligen i Skåne.
Men vän av ordningen måste påpeka att bussresorna i Stockholm inte uppgår till 900 000 resor utan det är alla kollektiva färdmedel tillsammans som når den siffran.
I Skåne är det möjligt att se Stadsbussar, Spårvagnar, Regionbussar, Pågatåg, Öresundståg samtidigt som ö-tågen ska koordineras med ett annat land, och detta är live.
Tror inte att det handlar om mängden som gjort att Stockholm hamnat på efterkälken inom det här området, jag tror det är något annat.

2 gillningar

Vad gäller digitalisering är det ofta tvärt om, storlek underlättar. Man skulle kunna tänka sig att SL har otur när man jobbar, men själva storleken kan inte vara ett problem...

1 gillning

Bara en av de nya kortläsarna fungerade vid spärrarna i Gamla stan i lördags med köbildning som följd.

Kom en morgon till Gullmars. Som en indisk tågstation. Mängder av läsare var ur funktion.

1 gillning

Som vän av ordning vill jag påpeka att Skånetrafiken har 465000 resor (inte resenärer) om dagen de redovisar inte antalet resenärer. SL har över 2 miljoner resor om dagen varav 830000 åker buss och lika många tunnelbana. Ett icke-pandemiår har SL ca 830000 resenärer per dag som åker flera resor. SL har alltså minst 4 gånger fler resor per dag och antagligen betydligt fler bussar, linjer och hållplatser men det kan inte bortförklara varför SL är så sena med detta :wink:

Kanske har Skånetrafiken färskare siffror det var inte lätt att hitta och inte lika översiktligt som SL.

1 gillning

Var nyss på väg till bussen, 5-6 minuters marginal. Sliter fram telefonen och testar funktionen när jag promenerar. Känner ett sting av irritation då appen säger att bussen är på hållplatsen. Kollar upp och 50 m bort är bussen på hållplatsen..:man_shrugging::sweat_smile:

Och jag hann med..:+1: Man är ju snabb som få..:sunglasses:

disney animation GIF by Disney Zootopia

2 gillningar

Fan, missade att gå av T-banan..:rage:

Nu på väg till rätt station.