Nu börjar myndigheter utreda Teslas kameror

Det jag tycker är intressant i denna typen av diskussioner är hur olika människor ser på integritet. Antingen finner man det viktigt eller så gör man det inte. Det går sällan att argumentera runt det.

I fallet med Tesla så ger jag det ett år sedan kommer de enbart kunna börja spela in om bilen tror sig känna av någon form av vandalisering.

Det är okay tycker jag!

Slumpmässigt filma någon som aktivt försöker dölja sig, kanske. Men det är klart, varför ens chansa alla övervakar snart allt och alla :slight_smile:

OK, läste ditt inlägg som att eftersom det är så låg kvalitet gör det inget. Men jag läste kanske in för mycket i din text där.

Jag hade också lite att säga om det där.

Nackdelar:
Kan upplevas kränkande hos vissa individer (som dock ofta delar hela sitt pinsamma liv i sociala medier).

Bara för att vissa inte gillar att bli filmade måste vi inte hänga på sociala medier. Finns nog större risk att vi är mycket ljusskygga av oss istället! Vi lämnar över dom pinsamma grejerna till andra.

Ur ett lagstadgande perspektiv är det nog svårt att bedöma det sunda i att ha stationära övervakningskameror mot alla riktningar baserat på kvaliteten. Hur skall det så fall definieras upp?

Vidare tror jag i den här diskussionen måste lyfta blicken liten och inse vad som skulle kunna hända om det faktiskt var tillåtet att sätta upp kameror överallt på allmänna platser. Det finns länder som har det så och det är inte några länder som någon annan här tidigare försvarat vad jag har märkt av.

1 gillning

Kina till exempel är la ett bra land? Öppet, och dom får säga vad dom vill och övervakningen är för att skydda dom från ont! :wink:

Lite så. För i en värld där "vem som helst" får övervaka gator och torg så kan man ju inse vilken guldgruva det är för våra myndigheter att också göra det.

2 gillningar

Hadde en intressant upplevels i sommras , grannens son hade pakerat sin Tesla på vägen utanför , och av någon anledig gick till köket mitt i natten, och märker Tesla blinkar till. Funderar på om det satt någon i bilen, men jag tänker jag går ut ut köket väntar en stund och lika dant. Jag tycker inte det är okej att Teslor filmar mig om jag vill ta en natt macka eller inte .... Uppskattat Stog Tesnal 25 meter i från mig.

//Daniel

Ja det är verkligen inte ok. Man skall kunna gå både äta smörgås och bedriva otukt i ens hem utan att en perverterad Tesla-ägare får det på kassetband.

1 gillning

Dags att tipsa copyswede om det här. De måste ju ha betalt för lagringen

1 gillning

Nu fattar jag varför det blev en Audi. :joy::joy::joy:

Jag undrar hur mycket man betalat dom där?

Jag köper ungefär 1 disk/ssd i månaden. Har gjort det i 5 år eller så nu.

Copyyswede har redan roffat åt sig sin del. Lagringen sker på vanlig USB-pinne.

1 gillning

En disk i månaden? Så du sitter med 60 ssd diskar? Återigen blir man ju nyfiken :joy:

Ja det har jag säkert. Räknar jag ihop alla HDD + SSDs så blir det en hel del. Jag har 4 stycken servrar rullandes och bara i dom är det 20 diskar. Sedan har man ju lite datorer och annat som backupdiskar m.m. Drar iväg!

Får man urinera på allmän plats?:wink:

1 gillning

Det är ju dessa lagbrytare Tesla vill komma åt. :joy::joy::joy:

Så kan det vara...men det är nog inte en tesla ägares uppgift att filma dem.

1 gillning