Nu börjar myndigheter utreda Teslas kameror

En kompis till mig lyckades "få fast" en person som inte gjort sig till känna när han gjort en ganska ful uppslagsskada med dörren på min kompis Tesla. Personen blev ganska paff när det fanns bildbevis i form av nummerplåt. Min kompis sparade en självrisk på det.

4 gillningar

Och det är självklart bra.
Men överväger sådant den personliga integritet av >99% gånger de filmat någon som bara gårförbi bilen?

Jag har absolut inget emot övervakning om det gynnar säkerheten och är reglerat

2 gillningar

Det är så man säljer in det vännen! I 99% är det ett övertramp av den personliga integriteten! Men 1% räcker för att vi ska bli övertygade att det är rätt väg att gå!

Vi kan ju ta det lite längre och tillåta lite vapen att skydda oss med också. Kan ju vara bra att ha om man ser en snubbe som tittar lite elakt! :wink:

Det sista är asså ett skämt!

Absolut helt ok. Inget att oja sig över. Vad jag förstår så står den ju inte heller ständigt och spelar in utan triggas bara när man kommer tillräckligt nära.

Lite kategoriskt här från din sida.

Exempel: Ung person, 16 år är gay, hens familj är starkt emot så hen har inte berättat det, kanske av rädsla för vad som kan hända (allt i från utfrysning till mord).

En dag går hen ut för att träffa sin käresta, de träffas på ett undanskymt ställe men där står en bil som filmar. Filmen hamnar sedan på nätet eller hos den filmades familj.

1 gillning

Det är ju isåfall likvärdigt med att man går förbi någon som råkar hålla i en telefon. Surfar vederbörande? Pratar i telefon? Filmar?

Fast då har du ett val, kanske inte möjligt i alla lägen att undvika men det finns ett val. Tillåter vi Teslas kameror så blir det svårt att hävda att min kamera som övervakar gatan utan för min balkong som olaglig.

Men i enlighet med hur bilens filmningsfunktion har beskrivits ovan så det är det ju inte möjligt.

  1. Den sparar inte data hela tiden utan endast ett kortare tidsblock när man kommer nära bilen.

  2. Upplösningen är tydligen ingen höjdare så är man inte väldigt nära och det är ljust så blir det svårt.

Nej, det är exakt samma scenario.

  1. Går förbi en person som håller i en telefon.

  2. Går förbi en parkerad Tesla.

I båda scenarierna så får man ju besluta själv vilken väg man vill ta.

1 gillning

Jag kan ställa en bil (finns snart fler med denna funktion) utanför mitt ex bostad och gå ett kvarter bort och sätta mig att vakta på att hen kommer hem via bilens kameror.

Det finns otaliga scenarier som gör att en kameraövervakning som är "dold" inte skall vara tillåten. Att du står utanför och filmar är ju inte samma sak.

Känns som Tesla är den nya Svensson bilen som finns överallt så det kan nog vara bra om bilen inte smygfilmat folk som gör förbi.
Det är ju inte direkt allmänt känt att bilar filmar folk per automatiskt.

Upplösningen på live-kamera i appen är ganska dålig. Appen har ingen egen inspelningsfunktion men det går ju såklart att starta en skärminspelning på telefoner som tillåter det.

Upplösningen duger för att kunna få regnummer på en bil som kör nära eller se någon som står väldigt nära.

Omöjligt att en se ens den stora texten på lastbilen här i bilden och ännu svårare på flaggorna.

1 gillning

vi tycker olika.

Så är det bra att detta testat om det är lagligt eller inte

Jag ska läsa på lite om detta senare. Just nu vet jag aldeles för lite om det. Som jag skrev lite över har den gått lite under min radar.

Tack för bild i alla fall! Men det är la bara en tidsfråga innan den blir bra :wink:

Att kamerorna har dålig upplösning, just nu, är väl inte något argument för att det skall vara tillåtet kan jag tycka.
Teknik utvecklas och det skulle redan nu kunna sitta mycket bättre kameror där. Om det blir tillåtet med kameror som hos Tesla kommer det att komma eftermarknadskit så då kan vi räkna med både bättre och sämre (sic) varianter.

Det du påstår stämmer inte enligt Tesla-ägaren längre upp i tråden.

Nu svarar jag själv utifrån det jag känner till, dvs att det som är avgörande är att bilen endast sparar video när man har gått tillräckligt nära. Det hade ju varit intressant att veta fler detaljer kring bilens filmande. Exakt när/hur bra/hur ofta/ev remote tillgång etc etc.

Jag har inte argumenterat för att det ska vara tillåtet Det var svar på Hellephants inlägg.

Fick också för mig att upplösningen är helt okay på den. Tillräckligt bra för att se vem personen är även på lite håll.

Det går inte ens att se där finns en person som står på andra sidan gatan och röker.

Det har du rätt vilket jag ber om ursäkt för. Dock är det ju ingen som helst skillnad från att någon slumpmässig person råkar filma paret i fråga med sin mobil och sen delar filmen.

Möjligen att sannolikheten att Teslafilmen hamnar på nätet är försumbar, medan risken att den andra filmen gör det är mycket större.

1 gillning

Jag ska själv ta reda på det vid senare tid. Jag är för trött för att orka med det nu. Man blir lite slut i skallen efter 30 timmar framför skärmen utan sömn.