YouTube har länge ökat mängden annonser, och nu har de tagit det ett steg längre. Numera kan du få reklam – även när du pausar en video.
Det nya reklamformatet har testats under 2023 och visade sig vara en succé för annonsörer, men mindre så för oss användare. Mängden vanliga annonser kommer inte att minska med den här förändringen.
Vill du slippa annonser helt och hållet? Då återstår YouTube Premium, som kostar 139 kronor per månad. För de som inte vill lägga den summan ser det alltså ut som att man får stå ut med reklampauser – även när man trycker på paus.
Jag har aldrig kört med Premium, men det här får mig att börja fundera på saken. Familjeabbonemanget går på 279 kr månaden. Det är typ mer än vad jag betalar för Netflix, Max och Disney sammanlagt. Helt hutlöst dyrt.
Om man inte går runt det och skaffar abonnemang utanför Sverige. Betalar ca 40:- för ett familjeabb.
Och har man väl kört Premium vill man aldrig gå tillbaka.
Funkat länge, men youtube håller på att “crack down” på alla som gör det, genom att helt enkelt kolla om landet man använder kontot konstant i överensstämmer med landet man betalar från. Sambons premium som hon fixade via Argentina och som hon använt i 2-3 år har precis avslutats av youtube