Tänker mest på hur andra dömer en när de ser att man har hans böcker i bokhyllan.
Som att köra Tesla... Lite dum jämförelse, jag vet... Men ändå...
Bry dig inte så mycket om vad andra tycker. Tips från Pripps. ![]()
Hur dömer de dig om du tycker en bok är bra? Är bara de som åker dit som man bojkottar? Det finns massor med grisar i kändissvängen men det man inte vet har man inte ont av, eller?
Visst, men samtidigt visste du ju inte vilket svin Gaiman var när du läste böckerna. Dom berörde dig då. Men tyvärr lämnar det ju en lite dålig smak i munnen i efterhand.
Smacka på denna på bilen bara så är det lugnt sen!
Jag undrar hur mycket av all musik, böcker, och film som blir kvar om man ska slänga ut allt om skaparen gjort tveksamma saker som kan komma stick i stäv med den personliga moralen eller till och med lagen. ![]()
Känner samma sak. Det är trots allt inte brottsligt att uppföra sig som ett svin. Har han faktiskt begått något brottsligt, självklart ska det vara rättsliga konsekvenser.
Med all respekt, det där känns hyfsat tramsigt. Vill du inte ha hans böcker i bokhyllan, släng dem då. Men att göra det pga vad andra ska tycka? Vem bryr sig överhuvudtaget om vad någon annan har i sin bokhylla, överhuvudtaget?
Kan det vara så att det är svårt för vissa att förstå att folk kan vara litterära genier och fullblodsvin på en och samma gång?
Vet inte om jag vill se hans namn varje gång jag tittar på bokhyllan heller.
Det är ändå en viss skillnad att mörka att man är ett svin i så många år. Tycker att det här sammanfattar sveket bra:
Min åsikt: han har inte svikit någon. Han har inte skyldig att leva upp till någon form av standard som hans fans har gett honom. Det står honom helt fritt att skapa fantastiska saker och samtidigt vara ett as. Gränsen går när han faktiskt begått ett brott men mig veterligen har han ännu inte blivit dömd för något. På sin höjd verkar det som att hans omdöme när det gäller sexuella relationer lämnar en hel del att önska. Men fortfarande inget brott.
Det är tydligt att vi tycker väldigt olika i den här frågan. Så kanske bättre att lämna det därhän då vi mest går runt i cirklar. Och jag ser din poäng, jag håller bara inte med. ![]()
Fast detta är surtråden, har inte så mycket med lagar och lagbrott att göra. En stor del av syftet av tråden försvinner om vi måste försvara varför vi är sura.
Ingen behöver försvara sin åsikt överhuvudtaget. Men man måste väl få uttrycka när man inte håller med?
Det får man!
Ja, om han höll sig till böckerna. Men han har framställt sig som en feminist offentligt och på sociala medier. Det går att vara besviken på att han inte varit ett as där men nu visar sig vara ett as.
Folk är ju sällan medvetet svin.
Där har jag en annan uppfattning. Upplever att det vid sex- och förnedringsbrott (och sådant som ligger i gråzonen för det brottsliga) och mobbing inte sällan finns en medvetenhet hos personen. Sedan kanske de inte alltid förstår hur illa offret far men sin egen roll har de ganska bra koll på.
Det där är ju oerhört komplicerat. Människor är ju mångfacetterade och komplicerade varelser. Någon uppfattar det som att man var överens om si och så, medan den andre uppfattade motsatsen. I stunden var båda med på saker och ting, i dagsljus ser det annorlunda ut, ofta är det alkohol och andra droger med i bilden som komplicerar saker ytterligare.
I fallet Gaiman vet vi i all fall veta några saker. Han och hans dåvarande fru, Amanda Palmér, hade ett uttalat öppet förhållande och att han hade någon form fysisk relation med deras nanny. Och att han under de senaste decennierna som oerhört populär författare nyttjat den positionen till att få ligga med kvinnor ofta markant yngre än han själv. Så skyldig till kasst omdöme och allmänt shady beteende? Absolut. Så om vår egen moral säger att det är nog för att slänga ut en persons verk och aldrig mer röra i något hen gör, go for it. För mig personligen, räcker inte det.