Nu blev jag riktigt sur (2022)

Är det inte liknande problem på vintern att man blir förvånad det kommer snö?

Haha det är det :joy:

Jo, det låter märkligt att det är sådana omfattande problem. I Sverige är det dock, i jämförelse med Dubai, relativt få dagar per år som det verkligen märks om klimatanläggningen inte kyler som den ska.

Jobbar själv med tåg och vi har också problem med värme och kyla ibland, men inte i någon större omfattning. Vissa komponenter på lite äldre tåg kan vara obsoleta eller med extremt långa leveranstider - i synnerhet nu under pandemin. Det kan i sin tur orsaka fordonsbrist som innebär att man måste tursätta fordon utan AC för att överhuvudtaget ha något att köra med. Gör man systematiskt på detta vis år efter år bör man ju ha fått skyddsombuden efter sig, då det också är en oacceptabel arbetsmiljö för personalen ombord.

2 gillningar

Som igår. Åkte ett av de nya silverfärgade T-banetågen, som jag vet upphandlades med AC, supervarmt. Alltså ingen AC. Åkte sedan med förra generationens tåg som inte hade AC vid upphandling men där var det svalt och skönt. Måste tillförts AC i renoveringen.

Kom till Liljeholmen buss som nog var 50 grader. Dagen innan buss med AC.

Det är det här att det är ett lotteri som överraskar mig. Sverige brukar vara bra på systematik.

Klev just på ett av de nya T-banerågen. Underbar AC.

1 gillning

Det var min följdfråga att detta lär snabbt bli en arbetsmiljö grej.

När man läser här så får man känslan att 50% av tåg/buss har trasig AC... det är förvånansvärt högt

1 gillning

Busschaffisen har nog AC. :joy::joy:

Jag tror det är en kostnadsfråga, blir för dyrt att renovera alla trasiga AC i bussarna. Folk åker ju ändå och det är inte så många dagar om året det är så här varmt.

1 gillning

Och då finns det (nästan)bara en sak som hjälper och det är att få till lite dålig publicitet i nyheterna.
Ett inslag på kvällsnyheterna om att en äldre dam svimmat av värmen pga att AC’n inte fungerar och ett par intervjuer på stan med ett par ”random” personer (som @Marcus_Attefors & @xms67) som ”intygar” att varannan buss/tåg inte har AC så blir det nog fart på fläktarna. :wink:

3 gillningar

Kan man koppla ihop det med #folketsbad så är vi hemma.. :sweat_smile:

Låt @Marcus_Attefors resa runt i Stockholm i några timmar, för statistik och intervjua personer för Teknikveckan.

4 gillningar

Låter ju lysande. Skulle man kunna få önska en sånhär keps med ”TEKNIKVECKAN”-logga?

2 gillningar

Tips:

1 gillning

Stockholmare har bara en massa problem… hela tiden :slight_smile:

2 gillningar

Ja det är fan synd om oss!

1 gillning

:wink:

2 gillningar

Testa Saltsjöbanan, var nog aldrig under 40 grader på den när jag bodde i Fisksätra.

Touché!

Det är de däringa göteborgarnas fel alltihop...

1 gillning

Saltsjö = svett

Hade även två stora fönsterpartier i solvägg så lägenheten där var nog aldrig under 40 grader heller. Dessutom var det i tredje hand och jag skulle kalla mig själv för Igor om någon frågade.

2 gillningar