Nu blev jag riktigt sur (2022)

Var på en efterlängtad konsert i kväll och lite av stämningen blev förstörd av en så kallad skön snubbe med ”man bun” på raden framför. Han pratade under i stort sett varenda låt och vrålade högljutt mellan låtarna. När han blev tillsagd tystnade han en kort stund men var snart igång igen.

1 gillning

Var det ananaskillen?

2 gillningar

Han var ute med @Marcus_Attefors :joy::joy::joy:

3 gillningar

Med största säkerhet har man råkat få Karpaltunnelnsyndrom :rage:
Väntar på undersökning men symptomen stämmer.

Bet en tand rakt av vid tandköttet.

Blir dyrt! Jag skulle behöva gå till tandläkaren också. Inte varit där på 20 år! Gillart inte bara!

Samma här har 3 gluggar längre in som inte syns som jag låter vara. Går bara vid absoluta akutfall, typ nu. Vill inte se ut ut så här framme i munnen.

Ogillar tandläkaren så mycket så att jag själv dragit ut bitar av 2 sönderbitna visdomständer, kallsvett som rann längs ryggen och tårar ur ögonen. Men slapp gå till tandläkaren. =)

1 gillning

Ska synas att man levit ett liv också! Kolla på dom här 90 åriga tanterna som är kända. Inte en rynka och perfekta tänder. Inget grått hår m.m. Något som har gått fel när man försöker fixa ålderdom på det sättet.

Själv har jag snusat i 100 år så min mun vill jag inte öppna för ofta :wink:

1 gillning

Mobilnätet när man reser med tåg i Mälardalen lämnar fortfarande en hel del att önska efter alla dessa år. En eller två pinnar 4G på sina ställen men ofta dålig eller ingen täckning alls.

Är det lika illa med andra operatörer än Telenor?

:triumph:

I princip alla operatörer har ingen eller väldigt dålig täckning i många delar av Sverige fast det är tätbefolkat.

Någon kunde ju satsa på att bli bäst på att täcka järnvägsnätet.

Ja det vore verkligen en lockande punkt för dom som reser mycket inom arbetet.

1 gillning

Tåg fungerar lite som en faraday bur och dämpar telefonsignalerna bra.

2 gillningar

https://venturebeat.com/2019/09/30/ntt-docomos-bullet-train-mmwave-5g-test-speeds-past-1gbps/

Docomo’s test was noteworthy, thanks to the speeds of both the train and the 5G service. While the Shinkansen traveled at 283 km/h (~176 mph), the 5G signal delivered data speeds over 1Gbps, successfully transmitting 8K video from the network to the mobile device and streaming 4K video live from the mobile device to the network.

Japanerna har löst det.

Men de har andra problem istället, t e x inte SJ. :joy::joy::joy:

Yep, de har löst det genom att det är tåget som tar emot signalen och sedan repeterar den.
Står lite otydligt i artikeln du länkade man klickade mig vidare till pressmeddelandet.
Både och SJ anser att täckningen längs spåren är för dålig. SJ kräver hårdare krav för bättre mobiltäckning längs spåren - P4 Västerbotten | Sveriges Radio
Vet inte om något av de företagen har repeaters ombord. Om de inte har då så är det två problem. Dålig täckning längs spåret som tågen försämrar.

2 gillningar

Lästa att SJ planerar att byta ut fönstren i vagnarna då de är extremt svårgenomträngliga för strålning, f'låt mobilsignaler..:sunglasses:

1 gillning

Väldigt stor skillnad på olika tågtyper när det gäller hur bra täckningen upplevs ombord. Där jag jobbar använder vi två olika generationer av samma fordonstyp och när den nyare generationen levererades visade det sig vara nästan meningslöst att försöka använda annan mobiltelefoni än den fasta GSM-R-telefonen i förarhytten. Numer finns repeaters på dessa fordon, men det hjälper förstås bara om det finns en signal att repetera. :slight_smile:

3 gillningar

This one is for you @Marcus_Attefors (Hittar inte inlägget där du gick bananas på miljömupparna på kungsgatan men jag tänker mig att de får kalla lagen Lex Stressad Attefors)

1 gillning

Ingen som pratade om strängare straff när aktivister går loss uppe i Norrbotten kring gruvor och avverkning - men lite tjafs nere i Stockholm - då jämrans ska det ändras... :slight_smile:

1 gillning